-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kortere ventetid – bedre rekkevidde
Noen små oppgraderinger har gjort Hyundai Kona til en enda bedre elbil.
Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.
Jeg har aldri lagt skjul på at blant de små elbilene, står Hyundai Kona høyt oppe på listen over mine favoritter. Kona ser bra ut, er med 204 hk superrask, er bra å sitte i foran, men mest av alt så tar strømmen aldri slutt. I hvert fall oppleves det sånn i virkeligheten.
I BilAutofils egne – og i alle andre tester jeg har sett – innfrir Kona på rekkevidde, og at det er mulig å tyne 400 kilometer ut av 64 kWt-batteripakken selv i ganske surt vær.
KJØRER LANGT
Ikke på noe tid kommer jeg til å glemme reisen på slapseføre fra Myrkdalen, via Voss, Hardangervidda og til Gardermoen – akkurat 400 km kjørte kilometer – og jeg hadde fortsatt 30 km rekkevidde igjen.
Det gikk ikke lang tid fra de første informasjonene om en elektrisk utgave av Hyundai Kona nådde norske bilkunder, før de første stilte i kjøperkø.
Da det ved lanseringen i 2018 viste seg at de oppgitte dataene faktisk stemte, og at ingen andre småbiler hadde like lang bruksrekkevidde som Kona, nærmet leveringstiden seg henimot to år. Samtidig kom det få Kona EV til Norge i 2018.
POPULÆR
I 2019 derimot løsnet det, og 3451 eksemplarer gjorde Kona til sjette mest populære elbil i Norge i fjor. Så langt i år har den lille koreaneren klatret til fjerdeplass, takket være vesentlig kortere leveringstid. Til nå er det blitt over 6000 av dem på norske veier.
Når Hyundai nå lanserer små justeringer på Kona, betyr nye Michelin Primacy 4-dekk enda lavere rullemotstand, med økt WLTP-rekkevidde fra 449 til 484 kilometer som konsekvens.
De innvendige endringene lar seg knapt se. Girknappene er de samme, fortsatt leveres bilen med varme i rattet, kjøling (!) i setene og headupdisplay. Fortsatt fungerer førerstøtteteknikken med radarstyrt cruisekontroll like bra som på forgjengeren, og bilen selvkjører på nivå 2. Det betyr at Kona holder seg på veien og kjører ikke på bilen foran så lenge selvkjørteknikken er aktivert.
NY SKJERM
Den eneste synlige forskjellen inne i bilen, er å finne på infotainmentskjermen. På den nye og høyere skjermen befinner nå betjeningsknappene seg nederst og ikke på sidene. Det gir bredere og mer lettlest skjermbilde.
Fordi Kona EV deler plattform med fossile brødre, er ikke bilen like optimalisert for ren el-drift som eksempelvis utvendig like store Opel Ampera-e. Hyundai ofret derfor i utviklingen av bilen grei bakseteplass til fordel for ekstra god plass foran og rimelig stort bagasjerom. Mer enn 332 liter inkludert volumet under bagasjeromsgulvet er ikke å forvente. Baksetet egner seg derfor ikke for langbeinte voksne.
Konstruksjonen gjør det heller ikke mulig å oppbevare ladekablene foran.
TUNG
Du merker under kjøringen at Kona veier 1685 kilo, hele 310 kilo mer enn hybridutgaven. Batteriet isolert veier 453 kg. Selv om høy motoreffekt (204 hk) i kombinasjon med nær 400 Nm i moment tar Kona til 100 km/t på 7,6 sekunder, byr bilens chassis på komfort framfor sportslighet.
Ladeporten (CCS) sitter fortsatt på venstre side som en del av støtfangeren foran. Det gjør den utsatt for skade og med gode muligheter for at lokket over porten fryser fast om vinteren.
Hyundai Konas paradoks består i bilens kapasitet for lange reiser uten behov for ladestopp, mens bilens øvrige egenskaper gjør den mest egnet for bruk i nærmiljøet. Sånn sett betyr 100 kW ladefart ved hurtigladere ikke like mye som på en stor langtur-elbil, fordi den primært lades hjemme.
PRISHOPP
Opprinnelig startet prisen på Kona ganske høyt, for så å falle til 299.000 kroner for rimeligst pakkede utgave tidlig i 2020. Men svekket krone sendte prisen oppover, med 35.000 kroner for innstegsmodellen og 45.000 kroner for de mer attraktive variantene.
390.000 kroner for bil med Premium utstyrspakke priser Kona i skrivende stund 15.000 kroner over dyreste og betydelig større Nissan Leaf. Begge har omtrent identisk stor batteripakke, men Kona kjører lengst før den må lades.
PS!
Etter denne omtalen ble publisert i BilAutofil har Hyundai presentert nye varianter med kortere rekkevidde samt ansiktsløftede modeller til lavere priser. Du finner data og priser for dagens utvalg av Hyundai Kona Electric her.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | Elektrisk |
Effekt/moment: | 204 hk/395 Nm |
Drivlinje: | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,6 sek |
Toppfart: | 167 km/t |
Batteri: | 64 kWt (brutto) |
Energiforbruk | 14,7 kWt |
Rekkevidde: | 484 km |
Ladefart hurtig/hjemme: | 100/7,2 (11) kW |
Mål LxBxH: | 418/180/156 cm |
Akselavstand: | 260 cm |
Bakkeklaring: | 15,8 cm |
Bagasjerom: | 332/1114 liter |
Egenvekt: | 1685 kg |
Tilhengervekt: | 0 kg |
Batterigaranti: | 8 år/200.000 km |
Euro NCAP | 5 stjerner (2017)* |
Pris fra: | Kr. 344.000 |
Pris testbil: | Kr. 405.900 |
Miljøklasse: | A |
* Gjelder bensinbil, elbil ikke testet |