Hyundai Kona vokser i størrelse når den nå er pakket om. (Foto: Øivind Skar)

Prøvekjørt: Hyundai Kona Exclusive LR

Hyundais viktigste

Hyundai møter utfordringene i nybilmarkedet med ny Kona. 500 km rekkevidde til under 400.000 kroner er det nye munnhellet som gjelder nå.

Publisert

De første bilene er allerede på plass i Norge, og ikke uventet trigges markedet av høyt utstyrsnivå og store batteripakker som igjen betyr lang rekkevidde. Men samme suksess som utgående Kona må nok Hyundai hente fram langkikkerten for å se. Nybilkjøp sitter langt inne, og for Hyundais del er volumet bortimot halvert målt mot fjoråret.

Kona feide i 2018 inn i Hyundais portefølje. Bra var den å kjøre og med rekkevidde som den gang var blant de aller beste, var det for Hyundai bare å ordne køen av kunder. Inkludert bruktimport er det så langt registrert drøyt 21.000 av dem, hvilket gjør Kona til den tiende mest kjøpte i norsk elbilhistorie.

Produseres i Tsjekkia

De første bilene kom naturlig nok fra Korea, men etter hvert overførte Hyundai produksjonen av Europa-utgaven til Tsjekkia hvorfra den siden er levert. Så viktig har de norske kundene vært for elbilleveransene fra Tsjekkia-fabrikken at Norge fra mars 2020 til juli 2023 står for det tredje største Kona-volumet, etter Tyskland og Frankrike.

Fra Tsjekkia kommer også den nye, som med et par centimeter økt bredde og høyde samt lengdeøkt med hele 15 cm, ikke bare byr på mer plass, men også har et baksete hvor to voksne sitter bra uten å ha følelsen av å sitte på gulvet slik det ofte blir i elbiler som deler plattform med fossile brødre. Bagasjerommet laster nå 466 liter, det er nok til hva en liten familie trenger å ta med på tur.

På fossilbilplattform

I motsetning til Ioniq 5 og Ioniq 6 bygd med en dedikert elbilplattform og 800 volt batteriteknologi i bunnen, tilbys Kona fortsatt også med fossile drivlinjer – de tilbys bare ikke i Norge hvor importøren fra 2023 faset ut alt fossilt fra Koreas svar på Toyota. Felleslest med bensinvarianter betyr forhjulsdrift. Firehjulsdrift står ikke på programmet, men Hyundai avviser ikke at AWD kan komme.

I likhet med utgående Kona leveres den nye også med to motoreffekter og to batteristørrelser. 48,4 kWt batteripakke skal holde til 377 WLTP-målte kilometer, mens for den største pakken med 65,4 kWt kapasitet oppgis fra nøkterne 454 km til optimistisk 517 km rekkevidde. Dekkvalg avgjør.

Motor koblet til det lille batteriet yter 156 hk, med det største batteriet yter motoren 218 hk. Dreiemomentet for begge oppgis til 255 Nm.

Og viktig for mange: Bilen trekker tilhenger på 750 kg og via stikkontakt inne i bilen, eller via ladeporten, er det mulig å ta ut inntil 3500 watt

Lav ladefart

Hyundai oppgir strømforbruket på varianten med stor motor/stor batteripakke til å ligge mellom 14,7 og 16,6 kWt/100 km. Det stemmer forbausende godt med vårt testforbruk som i snitt endte på 15,6 kWt.

Med tanke på den høye ladefarten i Ioniq-modellene, overrasker det at ny Kona ikke DC-lader med høyere maksimalfart enn 80 kW hvilket betyr at ladetiden fra 10 til 80 prosent under optimale forhold tar 41 minutter.

Cellene til begge batteripakkene leveres fra koreanske LG Chems anlegg i Wroclaw i Polen hvilket betyr kort transportvei fra batterifabrikk til bilsamlebånd.

Nok motorkraft

Hvorfor velger ikke Hyundai ved overgang til ny modell to motorer og 4x4 i Kona for virkelig å hamle opp med de kommende toppmodellene fra eksempelvis Smart og Volvo? Uten å ha fått noe entydig svar på spørsmålet koker det ned til at 218 hk trolig er mer enn nok for de fleste, at firehjulsdriften øker vekten og struper rekkevidden.

Tre utstyrsvarianter tas til Norge: Advanced, Exclusive og Premium. Mens 17 tommer store felger hører til standardoppsettet, leveres de to best utstyrte også med 19 tommers felger og hjul i dimensjonen 235/45R19. Dekkdimensjonen drar ned rekkevidden, men så langt ser det ut til at 19-tommere frister norske kjøpere mest.

Prisspenn på 90.000 kroner fra billigste til dyreste med 60.000 fra minste til største motor/batteripakke, og 30.000 kroner mellom de ulike utstyrsvariantene med stor motor/batteripakke, plasserer Kona greit i konkurransebildet.

Omfattende utstyrt

Så viktig har de norske kundene vært for elbilleveransene fra Tsjekkia-fabrikken at Norge fra mars 2020 til juli 2023 står for det tredje største Kona-volumet, etter Tyskland og Frankrike

Hyundai Kona flytter få grenser, men har samtidig det meste på plass som forventes i en 2024-modell. Her er kjøling i setene, varme i tre trinn i baksetet, varme i rattet, ulike kjøreprogrammer og flere retardasjonsnivåer som fortsatt styres via hendler bak på rattet. Det kraftigste, i-pedal, stopper bilen.

Bagasjeromsgulv i to nivåer sikrer så godt som flatt gulv når seteryggene legges ned. Seterygg splittet 40/20/40 gjør det enkelt å ha med fire i bilen og samtidig skiutstyr til alle. Frunk har Kona også, riktignok ikke større enn 27 liter, men det holder til ladekabler og en pose spylervæske.

Og viktig for mange: Bilen trekker tilhenger på 750 kg og via stikkontakt inne i bilen, eller via ladeporten, er det mulig å ta ut inntil 3500 watt. Kjekt når man er på tur eller står noen hundre meter fra hytta og skal kappe ved.

Mye fra storebror

Førermiljøet gjenkjennes fra storebror Ioniq 5 med to «flytende» skjermer bygd sammen i én enhet. Girvelgeren er nærmest helt lik, og for å spare energi kan klimaanlegget styres mot føreren om vedkommende er alene i bilen.

Nye Kona har i likhet med forgjengeren og storebrødrene blindsonevarsling i form av videobilde i instrumentene. Veldig smart. Så vidt jeg vet er Hyundai/Kia alene om denne løsningen. Fint at headupdisplayet nå vises på frontglasset og ikke på en liten plastskjerm.

Mange konkurrenter

Fra å ha vært en av få kompaktbiler ved lanseringen for drøyt fem år siden, er det nå mange som konkurrerer om elbilkundene i prisnivået fra 350.000 til 500.000 kroner. Og stadig flere av dem leveres med batteri stort nok til 500 km rekkevidde. Volvo EX30 og Smart #1 er to slike Kona må bryne seg på utover vinteren.

Andre viktige konkurrenter er VW ID.3, MG4, Peugeotene E-2008 og E-3008, Citroën e-C4, Kia Niro, Byd Atto og Zeekr X, for å ha nevnt noen dem.

OPPSUMMERT

Hyundais viktigste bil i Norge i modernisert form hvor mer plass til passasjerer og bagasje trekker opp.

Hyundai Kona Exclusive LR

Pris fra*Kr. 352 900
Pris testbil*Kr. 422 900
MotortypeElektrisk
Motor156 - 217 hk/255 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,8 - 7,8 sek
Toppfart162 - 172 km
Batteri48,4 - 65,4 kWt
Lading DC/AC80/11 kW
Ladefart 10-80%41 minutter
Strømforbruk (oppgitt/test)16,6/15,6 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP)377 - 514 km
V2L/230V16 amp
Dimensjoner (L/B/H)436/183/158 cm
Akselavstand266 cm
Bilvekt1 773 - 1 870 kg
Nyttelast447 kg
Bakkeklaring15,1 cm
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom foran27 liter
Bagasjerom bak466 - 1 300 liter
Garanti/km5 år/ubegrenset
Batterigaranti/km8 år/200 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Inkl levering

Med drøyt 21.000 eksemplarer er Hyundai Kona landets tiende mest kjøpte elbil. (Foto: Øivind Skar)
Enkelt, men funksjonelt. Headupdisplayvisningen er flyttet til frontglasset. (Foto: Øivind Skar)
Mye større bagasjerom i nye Kona. (Foto: Øivind Skar)
Bare 27 liters frunk, men det holder til ladekablene. (Foto: Øivind Skar)
Én-pedals funksjonen styres enkelt med hendler bak rattet. (Foto: Øivind Skar)
Smart blindsonevarsling som bilde på instrumentskjermen. (Foto: Øivind Skar)
Heldigvis eget panel for klimaanlegget. (Foto: Øivind Skar)
Brukerfunksjoner som er gode å ta på. (Foto: Øivind Skar)
Girvelgerdesign som i Ioniq 5. (Foto: Øivind Skar)
Kjøreprogramvelgeren. Legg merke til rattvarmeknappen. (Foto: Øivind Skar)
16A strømuttak i baksetet. (Foto: Øivind Skar)
Tre trinns varme i baksetet. (Foto: Øivind Skar)2
Powered by Labrador CMS