-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe – ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Du har kanskje hørt at Hyundais globale designspråk for tiden heter Sensuous Sportiness. Jeg har sett på de forskjellige Hyundaiene, fra i20 til Santa Cruz og er overhodet ikke i stand til å forklare verken fellesskapet eller begrepet.
I forbindelse med konseptbilen Vision T, som koreanerne viste i Los Angeles, har jeg fått servert et bare nye tåkeprat-begreper. «To undertemaer i den grunnleggende dynamiske konstruksjonen er Parametrisk Fantasi og Transcedent Connectivitet».
Jeg kan slå opp for å få vite hva ordene betyr, men jeg er ikke sikker på at jeg vil bli utsatt for parametriske fantasier der jeg sitter og kjører. Og transcedente fantasier ville jeg trodd var enda farligere enn å bruke mobiltelefonen.
Jeg skjønner vel egentlig ikke beskrivelsen av den aktive grillen heller. Vanligvis oppfører slike seg ved at luftinntaket krympes jo fortere du kjører. Du minsker luftmotstanden og en termostat sørger for at det bare slipper inn nok luft til å la motoren ha skikkelig arbeidstemperatur.
Her ser det motsatt ut. Når bilen står stille er grillen lukket og statisk (Selvfølgelig er grillen statisk, den beveger seg ikke).
Men når bilen begynner å kjøre, fortsetter hver individuelle celle i grillen å bevege seg i en forutbestemt rekkefølge for å skape en virkelig dynamisk fremoverrettet oppførsel.
Eller no’ sånt.
Hvorfor gjør de det?
Hyundai er ikke de eneste som pakker beskrivelser av noe i fullstendig ugjennomtrengelig skodde.
Er det slik at jo mindre spennende produktet er, jo mer tøvete blir beskrivelsen?
Det stemmer i så fall ikke her. For det vi ser er utvilsomt den neste Tucson.
I produksjon blir den selvfølgelig mindre dramatisk enn konseptet. Her er grillen for stor, luftåpningene på begge sider kan ete småunger, og de spennende antydninger av skjermer foran og bak vil nok kreve for mye av karosseriproduksjonen.
Og ikke tro at så store hjul vil slippe gjennom marketing-sensuren. Men la oss håpe at de klarer å holde på de spennende caliperne.
Dessverre – her har vi en SUV som helt klart vil bli lagt merke til.
In-your-face arrogant, i mye større grad enn sensuell sportslighet, spør du meg.
Det har også vært noen spionbilder av kommende Tucson hvor det ikke er mye å se av disse spesielle grepene.
Og stort mer enn dette er det vanskelig å si om denne debutanten.
Vi er imidlertid fortalt at designerne har gjort bruk av parametrisk lys-design, men akkurat det er nok ikke mer komplisert enn at den bruker lysteknologien på Sonata, som ble videre forfinet på fjorårets Le Fil Rouge.
Og så vet vi at målene er 461 x 194 x 170 cm på en 2,8 meter lang akselavstand. Identisk med Sonata, så vi snakker kanskje om samme plattform på neste-gen Tucson. Men denne er mer kompakt, merkbart kortere enn Sonata.
Og i tenk-på-et-tall avdelingen. Ikke en eneste informasjon bortsett fra at her har vi en plug-in hybrid.
Så vi kan med god samvittighet hoppe over «eco-livsstil fokus med en grunnleggende balanse mot miljøet den kjøres i».