-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Den har egenskaper du hittil kun har funnet hos Porsche, og nye Ioniq 5 er vesentlig større enn bildene gir inntrykk av. Det er bare å stille seg i kø.
Hyundai har gledet mange med Kona Electric som har egenskaper nordmenn leter etter og rekkevidde som tilfredsstiller de fleste.
Men med Ioniq 5 legger de lista opp på et vesentlig høyere nivå, hvor det kun er Porsche som opererer med sin Taycan i dag – bilen er nemlig basert på 800 V arkitektur som gir mulighet for ekstremt rask lading.
Eller hva sier du til 10 til 80 prosent på 18 minutter, eller å «fylle drivstoff» nok til 100 kilometer i løpet av fem minutter? Dette er tallene Hyundai oppgir under ideelle forhold fra en 350 kW hurtiglader.
Bilen kan ikke bare ta imot strøm – den kan også levere inntil 3,6 kW til eksternt utstyr via en stikkontakt under baksetene eller i ladeporten.
Rendyrket elbil
Ioniq 5 er første modell ut på en helt ny plattform med betegnelse E-GMP (Electric-Global Modular Platform) som etter hvert skal danne grunnlag for en rekke ulike modeller fra Hyundai og søstermerket Kia.
En akselavstand på hele tre meter kombinert med flatt gulv gir godt utgangspunkt for et rommelig interiør med moderne design og økovennlige materialer.
Den nye plattformen har gitt designerne stort spillerom, og dette har de utnyttet til fulle ved å lage en bil som skiller seg ut i mengden. Her blir nok reaksjonene både tommel opp og tommel ned.
Den har utvilsomt mye til felles med konseptbilen 45 kollega Jon Winding-Sørensen møtte i Frankfurt høsten 2019 – og som jeg har inntrykk av at han lot seg imponere over.
Selvsagt har ikke produksjonsmodellen de fancy dørene konseptet var utstyrt med, men legg merke til det enorme panseret som strekker seg fra hjulbue til hjulbue. Ta også en titt på dørene med markante knekker og innfelte håndtak som kommer ut når du nærmer deg.
Widescreen
To 12-tommers skjermer dominerer dashbordet – en for instrumentene og en for infotainment som kan tilpasses sjåførens ønsker. I tillegg introduserer Ioniq 5 en helt ny type Augmentet Reality head-up display som gjør mesteparten av frontruta om til et gedigent display.
Selvsagt har Ioniq 5 alt du forventer av moderne assistenter i en pakke de kaller Highway Driving Assist 2 (HDA 2) i tillegg til automatisk antikollisjonsbrems, blindsonemonitor, hastighetsassistent, førerovervåking, fjernlysassistent med mer.
Senterkonsollen kan skyves 140 mm i lengderetningen, og de elektronisk justerbare forsetene er 30 prosent tynnere enn ordinære seter for å gi økt plass og komfort i baksetet. Som du ser av bildene kan de fungere som reclinere når du trenger en hvilepause på langturen.
Alternative drivlinjer
Ioniq 5 skal leveres med ulike drivlinjer og batteripakker. Du kan velge mellom bak- og firehjulsdrift, og den største batteripakken gir en oppgitt rekkevidde på inntil 480 kilometer basert på WLTP-syklusen.
Toppmodellen med firehjulsdrift og batteripakke på 72,6 kWt har maks effekt på 225 kW (306 hk) og dreiemoment på 605 Newtonmeter – nok til å ta deg til hundre på 5,2 sekunder.
Større enn du tror
La oss ta med målene også – akselavstand på 300 cm er allerede nevnt. Bilens totale lengde er 463 cm, bredden er 189 cm og høyden 160 cm.
Bagasjerommet har en kapasitet på 531 liter med baksetene i normal posisjon og 1591 liter når de legges ned. I tillegg kan du laste 57 liter i den såkalte frunken under panseret (24 l for biler med AWD).
Du kan jo slå opp i vår nybildatabase og sammenligne målene med din favoritt på elbilfronten. Skoda Enyaq er for eksempel ikke langt unna.
Først til mølla …
– Vi åpner for reservasjon av IONIQ 5 Project 45 umiddelbart etter verdenspremieren. Kun 3000 biler totalt er tilgjengelig for fem markeder i Europa, inkludert Norge, sier produkt- og markedssjef Øyvind Lillestrøm Knudsen.
– Kunder må være raske om de ønsker å reservere bil, da førstemann til mølla-prinsippet gjelder. Reservasjonen krever et depositum på 10.000 kroner, som er både uforpliktende og helt refunderbar frem til kontraktsinngåelse litt senere på våren.
Han forteller at Ioniq 5 Project 45 blir en fullutstyrt bil til en spesielt gunstig pris. Det inkluderer alt utstyr som standard, og den har solcelletak som et unikt utstyrselement inkludert – noe som ikke er tilgjengelig på «vanlige» Ioniq 5 før på et senere tidspunkt.
Prisen inkluderer også to års medlemskap hos IONITY hvor Hyundai er eneste ikke-europeer blant partnerne, og man kan velge mellom fire eksteriørfarger og to interiørfarger uten pristillegg.
Ioniq 5 Project 45 har e-4WD firehjulstrekk som standard og den store batteripakken på 72,6 kWt.
Spesialutgaven får en pris på 499.900 kroner, inkludert veiledende leveringstillegg på 10.900 kroner, og det er all grunn til at det blir stor rift om disse bilene.
PS!
Om du opplever problemer med å sette deg på liste, så er du ikke alene. På Hyundais reeservasjonsside ligger følgende melding:
Vi har problemer med reservasjonssiden på IONIQ 5, ingen har fått reservert IONIQ 5 Project 45 enda. Vi kommer tilbake med informasjon så fort feilen er rettet. Vi beklager så mye.
Mål | |||
Akselavstand | 3,000 mm | ||
Lengde | 4,635 mm | ||
Bredde | 1,890 mm | ||
Høyde | 1,605 mm | ||
Bagasje | |||
Bagasjerom | 531 l/ 1591 l (med andre seterad helt nedfelt) | ||
Frunk | 57 l (2WD) eller 24 l (AWD) | ||
Ytelser | |||
Plattform | Electric-Global Modular Platform | ||
Maks rekkevidde (basert på WLTP) | 470~480 km (Kombinasjonen 2WD med 72.6-kWt batteripakke) | ||
Long Range 72,6-kWt batteri | AWD | Effekt | 225 kW / 306 hk (Kombinert) |
Moment | 605 Nm (Kombinert) | ||
0-100 km/t | 5,2 sekunder | ||
2WD | Effekt | 160 kW / 217 hk bak | |
Moment | 350 Nm bak | ||
0-100 km/t | 7,4 sekunder | ||
Standard Range 58-kWt batteri | AWD | Effekt | 173 kW / 235 hk (Kombinert) |
Moment | 605 Nm (Kombinert) | ||
0-100 km/t | 6,1 sekunder | ||
2WD | Effekt | 160 kW / 217 hk | |
Moment | 350 Nm | ||
0-100 km/t | 8.5 sekunder | ||
Egenskaper | |||
Støtte for ladestruktur | 400 V og 800 V (ingen behov for adaptere) | ||
Ultra-rask lading | 10 % til 80 % på 18 minutter 100 km rekkevidde (WLTP) på 5 minutter | ||
Vehicle-to-Load | Maks effekt | 3,6 kW | |
Kontakt plassering | Inne: Under baksetene Ute: ladeport | ||
Infotainment | Skjerm | 12-tommers, berøringsskjerm Rammeløst 12-tommers digital instrumentpanel | |
Bluelink® connected car services | Remote profilstyring Remote Start Status informasjon POI Send to Car Now with Waypoints Vedlikeholdsvarsel Dynamisk stemmestyring | ||
Sikkerhet og kmfort | Anti-kollisjonsassistent (FCA) Blindsoneassistent (BCA) “Safe Exit” assistent (SEA) Intelligent hastighetskontroll (ISLA) Tretthetsvarsel (DAW) Fjernlysassistent (HBA) 360-graders monitor (SVM) Varsel om kryssende trafikk bak bilen (RCCA) Aktiv parkeringsassistent (PCA) Highway Driving Assist 2 (HDA 2) Fjernstyrt parkering (RSPA) | ||
Tilgjengelige farger | |||
Eksteriør: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic (not available in NA region), Mystic Olive-Green Pearl (not available in NA region) Interiør: Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray, and Terra Brown/Mud Gray (only available in Korea) |