Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5
Ioniq 5

Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq

Den har egenskaper du hittil kun har funnet hos Porsche, og nye Ioniq 5 er vesentlig større enn bildene gir inntrykk av. Det er bare å stille seg i kø.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai har gledet mange med Kona Electric som har egenskaper nordmenn leter etter og rekkevidde som tilfredsstiller de fleste.

Men med Ioniq 5 legger de lista opp på et vesentlig høyere nivå, hvor det kun er Porsche som opererer med sin Taycan i dag – bilen er nemlig basert på 800 V arkitektur som gir mulighet for ekstremt rask lading.

Eller hva sier du til 10 til 80 prosent på 18 minutter, eller å «fylle drivstoff» nok til 100 kilometer i løpet av fem minutter? Dette er tallene Hyundai oppgir under ideelle forhold fra en 350 kW hurtiglader.

Bilen kan ikke bare ta imot strøm – den kan også levere inntil 3,6 kW til eksternt utstyr via en stikkontakt under baksetene eller i ladeporten.

Rendyrket elbil
Ioniq 5 er første modell ut på en helt ny plattform med betegnelse E-GMP (Electric-Global Modular Platform) som etter hvert skal danne grunnlag for en rekke ulike modeller fra Hyundai og søstermerket Kia.

En akselavstand på hele tre meter kombinert med flatt gulv gir godt utgangspunkt for et rommelig interiør med moderne design og økovennlige materialer.

Den nye plattformen har gitt designerne stort spillerom, og dette har de utnyttet til fulle ved å lage en bil som skiller seg ut i mengden. Her blir nok reaksjonene både tommel opp og tommel ned.

Den har utvilsomt mye til felles med konseptbilen 45 kollega Jon Winding-Sørensen møtte i Frankfurt høsten 2019 – og som jeg har inntrykk av at han lot seg imponere over.

Selvsagt har ikke produksjonsmodellen de fancy dørene konseptet var utstyrt med, men legg merke til det enorme panseret som strekker seg fra hjulbue til hjulbue. Ta også en titt på dørene med markante knekker og innfelte håndtak som kommer ut når du nærmer deg.

Widescreen
To 12-tommers skjermer dominerer dashbordet – en for instrumentene og en for infotainment som kan tilpasses sjåførens ønsker. I tillegg introduserer Ioniq 5 en helt ny type Augmentet Reality head-up display som gjør mesteparten av frontruta om til et gedigent display.

Selvsagt har Ioniq 5 alt du forventer av moderne assistenter i en pakke de kaller Highway Driving Assist 2 (HDA 2) i tillegg til automatisk antikollisjonsbrems, blindsonemonitor, hastighetsassistent, førerovervåking, fjernlysassistent med mer.

Senterkonsollen kan skyves 140 mm i lengderetningen, og de elektronisk justerbare forsetene er 30 prosent tynnere enn ordinære seter for å gi økt plass og komfort i baksetet. Som du ser av bildene kan de fungere som reclinere når du trenger en hvilepause på langturen.

Alternative drivlinjer
Ioniq 5 skal leveres med ulike drivlinjer og batteripakker. Du kan velge mellom bak- og firehjulsdrift, og den største batteripakken gir en oppgitt rekkevidde på inntil 480 kilometer basert på WLTP-syklusen.

Toppmodellen med firehjulsdrift og batteripakke på 72,6 kWt har maks effekt på 225 kW (306 hk) og dreiemoment på 605 Newtonmeter – nok til å ta deg til hundre på 5,2 sekunder.

Større enn du tror
La oss ta med målene også – akselavstand på 300 cm er allerede nevnt. Bilens totale lengde er 463 cm, bredden er 189 cm og høyden 160 cm.

Bagasjerommet har en kapasitet på 531 liter med baksetene i normal posisjon og 1591 liter når de legges ned. I tillegg kan du laste 57 liter i den såkalte frunken under panseret (24 l for biler med AWD).

Du kan jo slå opp i vår nybildatabase og sammenligne målene med din favoritt på elbilfronten. Skoda Enyaq er for eksempel ikke langt unna.

Først til mølla …
– Vi åpner for reservasjon av IONIQ 5 Project 45 umiddelbart etter verdenspremieren. Kun 3000 biler totalt er tilgjengelig for fem markeder i Europa, inkludert Norge, sier produkt- og markedssjef Øyvind Lillestrøm Knudsen.

– Kunder må være raske om de ønsker å reservere bil, da førstemann til mølla-prinsippet gjelder. Reservasjonen krever et depositum på 10.000 kroner, som er både uforpliktende og helt refunderbar frem til kontraktsinngåelse litt senere på våren.

Han forteller at Ioniq 5 Project 45 blir en fullutstyrt bil til en spesielt gunstig pris. Det inkluderer alt utstyr som standard, og den har solcelletak som et unikt utstyrselement inkludert – noe som ikke er tilgjengelig på «vanlige» Ioniq 5 før på et senere tidspunkt.

Prisen inkluderer også to års medlemskap hos IONITY hvor Hyundai er eneste ikke-europeer blant partnerne, og man kan velge mellom fire eksteriørfarger og to interiørfarger uten pristillegg.

Ioniq 5 Project 45 har e-4WD firehjulstrekk som standard og den store batteripakken på 72,6 kWt.

Spesialutgaven får en pris på 499.900 kroner, inkludert veiledende leveringstillegg på 10.900 kroner, og det er all grunn til at det blir stor rift om disse bilene.

PS!
Om du opplever problemer med å sette deg på liste, så er du ikke alene. På Hyundais reeservasjonsside ligger følgende melding:

Vi har problemer med reservasjonssiden på IONIQ 5, ingen har fått reservert IONIQ 5 Project 45 enda. Vi kommer tilbake med informasjon så fort feilen er rettet. Vi beklager så mye.

Tekniske data for Ioniq 5:

Mål

Akselavstand

3,000 mm

Lengde

4,635 mm

Bredde

1,890 mm

Høyde

1,605 mm

Bagasje

Bagasjerom

531 l/ 1591 l (med andre seterad helt nedfelt)

Frunk

57 l (2WD) eller 24 l (AWD)

Ytelser

Plattform

Electric-Global Modular Platform

Maks rekkevidde

(basert på WLTP)

470~480 km

(Kombinasjonen 2WD med 72.6-kWt batteripakke)

Long Range

72,6-kWt batteri

AWD

Effekt

225 kW / 306 hk (Kombinert)

Moment

605 Nm (Kombinert)

0-100 km/t

5,2 sekunder

2WD

Effekt

160 kW / 217 hk bak

Moment

350 Nm bak

0-100 km/t

7,4 sekunder

Standard Range

58-kWt batteri

AWD

Effekt

173 kW / 235 hk (Kombinert)

Moment

605 Nm (Kombinert)

0-100 km/t

6,1 sekunder

2WD

Effekt

160 kW / 217 hk

Moment

350 Nm

0-100 km/t

8.5 sekunder

Egenskaper

Støtte for ladestruktur

400 V og 800 V (ingen behov for adaptere)

Ultra-rask lading

10 % til 80 % på 18 minutter

100 km rekkevidde (WLTP) på 5 minutter

Vehicle-to-Load

Maks effekt

3,6 kW

Kontakt plassering

Inne: Under baksetene

Ute: ladeport

Infotainment

Skjerm

12-tommers, berøringsskjerm

Rammeløst 12-tommers digital instrumentpanel

Bluelink® connected car services

Remote profilstyring

Remote Start

Status informasjon

POI Send to Car Now with Waypoints

Vedlikeholdsvarsel

Dynamisk stemmestyring

Sikkerhet og kmfort

Anti-kollisjonsassistent (FCA)

Blindsoneassistent (BCA)

“Safe Exit” assistent (SEA)

Intelligent hastighetskontroll (ISLA)

Tretthetsvarsel (DAW)

Fjernlysassistent (HBA)

360-graders monitor (SVM)

Varsel om kryssende trafikk bak bilen (RCCA)

Aktiv parkeringsassistent (PCA)

Highway Driving Assist 2 (HDA 2)

Fjernstyrt parkering (RSPA)

Tilgjengelige farger

Eksteriør: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic (not available in NA region), Mystic Olive-Green Pearl (not available in NA region)

Interiør: Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray, and Terra Brown/Mud Gray (only available in Korea)

Powered by Labrador CMS