-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hyundai endrer profil:
Aldri mer billigbiler
FRANKFURT (BilNorge.no): Hyundai skal aldri mer bare være billigbiler. Hyundai skal på sikt koste det samme som Toyota, Mazda og øvrige konkurrenter. Etter at fabrikken har tatt over distribusjonen i Norge, skal profilen ikke bare endres forsiktig – men blir helt annerledes. Enkelte forhandlere reagerer.

Hyundai ser ingen grunn til at bilene skal betegnes som bare billigbiler i Norge. De mener kvaliteten, utstyret og komforten ikke ligger tilbake for andre merker. De ser ingen grunn til at en Hyundai skal koste en krone mindre enn sammenlignbare konkurrenter. Rapporter de siste årene har bekreftet at kvaliteten på Hyundai er blant verdens beste.
Første januar overtok Hyundai selv distribusjonen av biler i Norge fra Kolberg Motors. Og nå har forhandlerne fått klar beskjed om at profilen på Hyundai skal endres. Prisene skal på sikt opp og Hyundai skal bli et merke å regne med i Norge.
Sist uke var alle forhandlere samlet til møte i Oslo. Der var også ledelsen for Hyundai i Norge og Norden samt ledelsen i det norske selskapet. Med på møtet var også koreaneren Jung Kook Bae som nå skal arbeide som management koordinator ved Hyundai Norge. Det betyr at han sammen med adm. direktør Arne Lie vil lede selskapet.
Opprør og sinne
Hyundais forhandlermøte i Oslo ble et arrangement forhandlere, gjester og importør sent vil glemme. Forhandlerne forventet trolig et møte med budskapene lavere priser og bedre marginer. Men de fikk den helt motsatte beskjeden.
Dette førte til en amper stemning og enkelte forhandlere klarte ikke å holde seg i skinnet. Foredragsholdere ble avbrutt av ekstra sinte forhandlere som kom med klare mishagsytringer. Særlig utenlandske gjester var sjokkert og meget uvant til en slik oppførsel fra noen av forhandlerne.
Forhandlerne fikk i klartekst fortalt på forhandlermøtet at tiden er forbi da Hyundai bare er lavpris. De som vil være med Hyundai i fremtiden, må akseptere den nye profilen og ha tro på at Hyundai kan koste det samme som andre biler. Hyundai satser på volum og har store mål for Norge.
I dag er de fleste Hyundai-forhandlere også Mazda-forhandlere, og det er en kjent sak at noen forhandlere har satset på Hyundai når Mazda ikke har vært konkurransedyktige – og motsatt. I følge ledelsen i Hyundai tilhører denne formen fortiden.
- Hyundai og Mazda er to konkurrenter og at de har samme forhandlere i Norge, har sin bakgrunn i forhold som nå er historie, sier adm. direktør Arne Lie i Hyundai Norge. Kolberg Motors har ikke lengre noe med merkene å gjøre, og Hyundai ser på Mazda som alle andre konkurrenter.
- Så tiden er over da det nærmest var en naturlov med Mazda og Hyundai ble solgte fra de samme forhandlere?
- Hyundai skal ha gode forhandlere som vil satse på Hyundai. Vi er ikke opptatt av om de har andre merker og hvilke merker det er. Vi vurderer alle forhandlere, og Mazda har ingen særbehandling.
- Det blir skille hos forhandlere?
- Vi jobber med Hyundai, og er det forhandlere som ikke er villige til å arbeide med oss, skal vi finne en annen løsning. Og om en forhandler ikke har gode resultater, er det ingen som helst grunn til at han skal fortsette med Hyundai.
- Kan Hyundai starte egne utsalg?
- Det er intet i Hyundai policy som utelukker en slik løsning.
- Vil Hyundai starte for seg selv i Oslo?
- I dag har vi forhandlere også i Oslo og omegn. Men jeg tror ingen er fornøyd med vår markedsandel i Oslo og Akershus. Noe bør skje for at vi skal kunne øke salget.
Mange nye modeller
Hyundai skifter nå ut en rekke modeller. Om kort lanseres nye Sonata der eneste fellesnevner med tidligere modell er navnet. Bilen kommer nå først med en 2,4-liters bensinmotor – men alt mot slutten av året kommer det en
På bilutstillingen i Geneve i mars viser Hyundai en helt ny stor personbil, og det kommer en rekke prototyper. Alt er signal om en ny tid hos Hyundai – men nye modeller og ønske om vekst i alle markeder.