-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fattigmanns trøst
Popgruppa Genesis var nok noe mer progressiv enn bilen Genesis. Tross det ble sistnevnte fra Hyundai valgt til årets bil både i USA og Canada.
Plass som en 7-serie, kjøreegenskaper som en 5-serie og pris som en 3-serie. Det var i korte trekk argumentene for å velge Hyundai Genesis til årets bil i USA.
Greit nok i bilens hjemland hvor bilavgifter er et fremmedord. I Norge er det en fullstendig annen hverdag.
- Skal denne bilen inn i det norske markedet, må den uansett få mindre og mer avgiftstilpassede motorer for at vi i det hele tatt skal kunne vurdere den, sier PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Auto Norway.
Til Europa?
Enn så lenge har ikke den europeiske Hyundai-ledelsen fattet noen beslutning om hvorvidt bilen skal lanseres på det europeiske markedet eller ei.
Genesis er så langt ment for det nordamerikanske markedet, hvor den er tilgjengelig med tre ulike motoralternativer. To V6-motorer på henholdvis 3,3 og 3,8 liter, samt en V8 på 4,6 liter.
Bils utsendte var på veien med en 3,8 liter. Denne yter 290 hestekrefter på papiret. I virkeligheten føles den langt fra like frisk, til tross for at den ikke kan sies å være undermotorisert.
Genesis skal være den første i en ny rekke av mer prestisjepregede modeller fra den koreanske produsenten.
SE: Sonata i40 til Norge om et år
Grei finish
Med Genesis har den koreanske bilgiganten utvilsomt tatt et skritt i riktig retning med hensyn til opplevd kvalitet. Materialvalget virker riktig, og står neppe så mye tilbake for sammenlignbare biler.
Finishen på interiøret virker også grei, så alt i alt gir bilen et ganske tiltalende inntrykk.
Fjæringskomforten er typisk amerikansk. Det betyr et oppsett som ikke er helt hva som prefereres av europeere. Tas bilen til Europa vil den utvilsomt få et strammere oppsett, som forhåpentlig ikke vil gå ut over komforten.
Veiegenskapene
En relativt kort kjøretur i traktene rundt Frankfurt i en Genesis med amerikanske spesifikasjoner gir ikke det aller beste grunnlaget for å mene noe bastant om hvorvidt bilen er ”god nok” på veien eller ei.
Faktum er førsteinntrykket er ganske greit. Støynivået er behagelig lavt, og komforten tilsynelatende god.
Å sammenligne den med en BMW når et gjelder kjøreegenskaper blir noe søkt. BMW opererer med samme fjæringsoppsett i alle markeder på sine biler, og er vesentlig mer sporty enn hva Hyundai trolig kan varte opp med når de eventuelt får en ”europeisk versjon” i markedet av Genesis.
Målestokken for bilen har vært BMW 5-serie, og bilen er i likhet med femmeren utstyrt med bakhjulstrekk.
Skal – skal ikke?
Hvis Genesis blir tilgjengelig i en europeisk versjon med et motoralternativ som gjør den aktuell/konkurransedyktig i markedet, er det fortsatt et sjansespill å kjøpe en slik bil.
Riktignok kan den by på betydelig grad av komfort, men spørsmålet er om ikke verdifallet de første årene blir så stort at kostnadene forbundet med å kjøpe en såpass ukjent storbil blir i drøyeste laget?
SE: Lang lusus fra Korea