-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi: Solid forbedring
Den nye generasjonen Santa Fe vil leke med de store og dyre SUVene.
Først publisert i BIL 7 - 2006.
Forrige generasjon Santa Fe var en stødig arbeidshest med brukbare kjøreegenskaper og komfort, men den var ganske kjedelig i forhold til nyere konkurrenter. Nå har Hyundai lykkes med designen på nye Santa Fe, og samtidig gitt den mer plass og sterkere motor.
Akkurat som Suzukis nye Grand Vitara har Santa Fe fått et utseende som både er moderne og SUV-aktig, og passer dermed like godt på avenyer og skogsveier. I forhold til forgjengeren har den vokst med 17,5 cm i lengden, 4,5 cm i bredden og 6,5 cm i høyden, og fått mulighet for to ekstra seter bakerst. Vi har kjørt femseteren, som byr på masse plass i både baksetet og bagasjerom.
Interiøret er oversiktlig og finishen er et godt steg opp fra forrige generasjon. Rattet kan både vinkles og skyves, og førersetet gir bra nok støtte. En ting som skuffer er styrefølelsen, noe den deler med mange SUVer. Men sjelden har vi opplevd så vag tilbakemelding via rattet om hva forhjulene driver med. Kjøreegenskapene ellers er overbevisende, med kontrollert krenging og god støtdemping på de fleste underlag. Foran er det Mac-Pherson-hjuloppheng, bak finner man multilink-oppheng.
Den nye 2,2-liters dieselmotoren er en moderne konstruksjon med common rail og variabel turbingeometri. Den har krefter i massevis og er behagelig stillegående. Vi har så vidt prøvd den i kombinasjon med automatkasse også, som fungerte fint. Men den femstegede manuelle kassa gjør en god jobb. Santa Fe er ikke en sann terrengbil, den savner for eksempel reduksjonsgear som er nødvendig utenfor allfarvei. Men man kan låse systemet i 50/50-posisjon for bedret fremkommelighet.
Santa Fe har mange gode kort på hånden – pen design, plass til 7 seter, en sterk dieselmotor og mulighet for automatkasse blant annet – og hever seg dermed over mange asiatiske konkurrenter. Men den er også blitt en del dyrere, drøyt 450.000 kroner er mye penger.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 457.950
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2188 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 335 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 465 x 189 x 179,5 cm. Akselavstand: 270 cm. Bakkeklaring: 20 cm. Egenvekt m/fører: 1823 kg. Tillatt totalvekt: 2520 kg.
Dekk: 235/70R17.
Bagasjerom: 775 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11.6 sek
Toppfart: 179 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km