-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Santa Fe Luxury Pack
Hyundai Santa Fe tar begrepet premium SUV inn i den folkelige hverdagen.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021
Stor bil betyr ikke bare større utvendige mål og mer innvendig plass, det betyr også mer komfort og som regel et mer påkostet indre for å kunne forsvare prisforskjellen.
Jeg gikk rett fra Hyundai Santa Fe til lillebror Tucson, og det slo meg umiddelbart at de innpå 150.000 kronene Santa Fe koster ekstra opp til testbilpris på 667.400 kroner, er verd tillegget.
Setene er bedre å sitte i, materialene bedre å ta på, her er en god naviskjerm plassert i høyde med instrumentskjermen, her er lydvolumhjul og ikke minst et hav av knapper a la en flycockpit, men alle lette å finne fram i og utformet slik at de kan betjenes uten å stirre på dem slik man må når betjeningen befinner seg bak glasset på en skjerm full av fingeravtrykk. Selv kjøreprogramvelgeren stilles inn uten å ta blikket fra veien.
PIANOLAKKFRI
At dashbordet på Santa Fe nærmest er uten såkalt pianolakk, løfter i mine øyne inntrykket mange hakk. Ikke noe ser styggere ut enn blank, svart plast full av støv, riper og fete fingeravtrykk.
Rutemønsteret i setene og det komfortable oppsettet får meg til å tenke på en light-versjon av Bentley Bentayga. I Santa Fe skinner det tydelig gjennom at dette er en bil for det amerikanske kulturlandskapet hvor komfort teller langt mer enn spisse autobahn-egenskaper.
Som 4,79 meter lang sjuseter er det naturligvis mye plass i Santa Fe, men som i de fleste andre SUV-er blir det for lavt og trangt til at tredje seterad fungerer som annet enn nødseter for voksne.
FRA LITE TIL STORT
Med tre seterader i bruk forsvinner også nesten all bagasjeplass, kun 130 liter tilbake er knapt nok plass til helgens matinnkjøp.
Med tredje seterad pent pakket ned øker rommet umiddelbart til 571 liter som på grunn av andre seterads lengdereguleringsmuligheter kan økes til 782 liter. Som to-seter sluker Santa Fe drøyt 1,6 kubikkmeter.
Drivlinjen deler Santa Fe med lillebror Tucson og fetteren Kia Sorento. Det betyr 1,6 liters turbo bensinmotor som får hjelp av elmotor via firehjulsdriften til 265 hk samlet effekt.
100 kg høyere bilvekt enn Tucson gir litt kortere elektrisk rekkevidde, 58 km mot 62 km, og med «tomt» batteri endte forbrukstesten vår på 0,66 liter per mil.
SELVKJØR
I likhet med Tucson og flere andre brødre og kusiner fra Hyundai/Kia, kan Santa Fe kjøres ut og inn av eksempelvis trange parkeringslommer kun med bruk av nøkkelen.
Som i de nevnte speiles blindsonen i form av bilde på instrumentskjermen, og passasjersetet foran er mulig å lengde- og vinkelregulere av fører og baksetepassasjerer via knapper på venstre side av seteryggen.
Med startpris på 639.000 kroner har Hyundai lagt seg 50.000 kroner over Kia Sorento. De på papiret lave CO2-tallene gjør Santa Fe nærmest avgiftsfri. Kun 5700 kroner betales i engangsavgift.
Med Støre-regjeringens forslag til endrede betingelser for ladehybrider viser tall fra OVF at avgiften økes til 72.300 kroner om budsjettet vedtas i den form det foreligger i skrivende stund.
VI SYNES:
Stor og deilig, komfortabel og flott innredet. En bil å trives i.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsenten
Motor: | 1598 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 180 hk/265 Nm |
Elmotor: | 91 hk/304 Nm |
Samlet effekt: | 265 hk/350 Nm |
Drivlinje: | 6A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 8,8 sek |
Toppfart: | 187 km/t |
Batteri: | 13,8 kWt |
El-rekkevidde: | 58 km |
Forbruk: | 0,16 l/mil |
Forbruk tomt batteri: | 0,66 l/mil |
CO2/NOx: | 37 g/km - 7,6 mg/km |
Mål LxBxH: | 479/190/171 cm |
Akselavstand: | 277 cm |
Bakkeklaring: | 17,6 cm |
Bagasjerom: | 130 – 571/782 – 1649 liter |
Egenvekt: | 1917 kg |
Tilhengervekt: | 1 350 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2018) |
Pris fra: | Kr. 639 000 |
Pris testbil: | Kr. 667 400 |
Garanti: | 5 år/ubegrenset |
Batterigaranti: | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse: | B |