Hyundai Santa Fe

Koreanerne har tatt et vellykket steg inn på SUV-markedet, men prisen er kanskje en ulempe inntil dieselmotoren er på plass.

Publisert

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe

Først publisert i BIL 3 - 2001.

Med firehjulstrekkeren Santa Fe tar Hyundai for første gang steget inn i markedet for Sport Utility Vehicles, SUV. Utvendig lengde er 3 cm kortere enn den etablerte konkurrenten Honda CR-V, mens de to bilene har helt lik akselavstand. Et problem for nykommeren er det nok at den, selv med den minste motoren, er 42.000 kroner dyrere enn CR-V med tilsvarende antall hester, noe et større motorvolum må ta hovedskylden for.

Santa Fe har ikke reduksjonsgear. Derfor er det grunn for å understreke at den ikke er en terrengbil, men en sporty stasjonsvogn med evne til å ta seg frem på dårlig underlag. Vi kjørte bilen med V6-motor, men den leveres også med 2,4-liters rekkefirer i kombinasjon med femtrinns manuelt gear. Den storvokste stasjonsvognen med sitt særpregede utseende er et positivt bekjentskap, og spesielt overrasker V-sekseren med behagelig lydnivå og harmonisk opptreden i kombinasjon med firetrinns automatgear, en gearkasse som også har manuell sekvensiell funksjon. Det er permanent firehjulsdrift, og en mekanisk viskositetskobling fordeler drivkraften 40 prosent foran og 60 prosent bak under normal kjøring. Det er differensialbrems bak, og når forholdene endres fordeler viskositetskoblingen drivkraften etter behov mellom for- og bakaksel.

USA-inspirert
Som det sømmer seg en bil som vil hevde seg på det amerikanske markedet, finner vi klimaanlegg, koppholdere både foran og bak, og dessuten to strømuttak, solbrilleholder i taket og oppbevaringsskuff under passasjersetet foran. Bakseteryggen er delt 60/40 og gjør bagasjeplassen fleksibel. Sikkerhetsutstyret omfatter to kollisjonsputer, fem hodestøtter og ABSbremser med elektronisk bremsekraftfordeling, men vi savner lyktespylere. Skinninteriør og “cruise control er standard i kombinasjon med V6-motoren.

Dieselmotor kommer til våren, en to-liters “common rail”-motor med 111 hk og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Det er grunn til å tro at det er den motoren som kan skape et salgsvolum for Santa Fe her hjemme, ikke minst fordi den kommer gunstigere ut avgiftsmessig enn de to bensinalternativene.

HYUNDAI SANTA FE 2.7 GLS V6 AUT.:
Pris: kr. 449.950,-
Pris 2.4 GLS: kr. 374.950,-
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler, 4 ventiler pr sylinder. 2656 ccm. 127 kW (173 hk) v/6000 o/min. 250 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Permanent firehjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS+EBD.
Dekk: 225/70 R 16.
Mål: Lengde: 450cm Bredde: 184 Høyde: 173 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1756 kg. Tillatt totalvekt: 2380 kg.
Volum: Bagasjerom: 850 liter (SAE). Tank: 65 liter.
Aks. 0-100 km/t: 11,6 sek.
Forbruk by: 1,49 l/mil
Forbruk landevei: 0,94 l/mil
Forbruk snitt: 1,14 l/mil
Forbruk i følge 93/116/EU

Powered by Labrador CMS