Hyundai Tucson: Jevngod SUV

Rimelige SUV’er selger fortsatt godt, og Hyundai vil være med på leken. Siste kandidat ut er Tucson.

Publisert Sist oppdatert

Tucson
Tucson

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Hyundai har i flere år hatt såkalte Sports Utility Vehicles som Santa Fe og Terracan, men de er hakket større og dyrere enn storselgerne Toyota RAV4, Honda CR-V og desslike. Det begynner å bli mye å velge blant i klassen nå, men Hyundai Tucson har planer om å sikre seg mange kunder.

Koreanerne har begynt å komme seg på design i det siste, det ser vi også på Tucson. Den har ganske moderne linjer, og ser også ganske macho ut med de kraftige hjulbuene og store lykter foran og bak. Innvendig er den også moderne, men ikke like stilig som noen av japanerne. Førerplassen er god, det er lett å finne seg en god kjørestilling, selv uten lengdejustering av rattet.

Om man kikker kjapt over spesifikasjonene for Tucson kan det virke som om den har et digert bagasjerom, oppgitt til hele 644 liter. Men det er målt etter den amerikanske SAEstandarden, som er ganske annerledes enn den europeiske VDA. Målt i VDA-norm er bagasjerommet kun på 325 liter, som er minst i klassen. Bakseteplassen er derimot god, og støynivået er behagelig lavt.

Vi prøvde både 2-liters bensinmotor og 2-liters dieselmotor på Tucson, og begge passer godt til bilen. Den dieseldrevne koster 15.000 kroner mer og fås også med automatkasse, som satt i vår bil. Denne gearkassa svekker ytelsene en del, men gjør kjøringen mer komfortabel. Og det skal sies at Tucson er en komfortabel SUV, som kjører godt på all slags vei. I tillegg fås en 2,7-liters V6-motor med 175 hk, men den koster rundt 100.000 kroner mer. Både den store V6-modellen og dieselen har tøffe eksosrør.

Firehjulsdriftssystemet på Tucson har i utgangspunktet 100% av kraften på forhjulene, men ved behov sendes opptil 50% til bakhjulene. En knapp gjør at man kan låse driften i 50/50-stilling. Denne innstillingen anbefales ikke ved heftig rallykjøring på skogsveien opp til hytta, den er kun ment for lave hastigheter. Som hos konkurrentene mangler det lavgearserie.

Utstyrslista er som man kan forvente i denne klassen, med for eksempel 6 kollisjonsputer, antispinn, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, manuelt klimaanlegg, separat åpning av bakruta og mer. Spranget på 10.000 kroner opp til GLS-nivå gir automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, alarm og fartsholder, og til neste år får man også stabilitetskontroll som ekstrautstyr.

Med Tucson har Hyundai en velkjørende og komfortabel bil. Men den er ikke større enn konkurrentene, heller tvert om. Den er heller ikke sprekere eller mer velutstyrt, og bringer ikke noe nytt til klassen. Til slutt kan det nevnes at Hyundai-eide Kia nå også kommer med ny generasjon Sportage, som har samme plattform og motorer som Tucson.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi aut. GLS (2.0 GLS)
Pris:
kr 356.950,- (329.950,-)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 (1975) ccm. 83 kW(112 hk) v/4000 o/min. (104 kW(141 hk) v/6000 o/min). 245 Nm v/1800-2500 o/min.(184 Nm v/4500 o/min).
Mål og vekt: LxBxH: 433 x 180 x 173 cm. Akselavstand: 263 cm. Bakkeklaring: 19,5 cm. Egenvekt m/fører: 1693 (1612) kg. Tillatt totalvekt: 2210 (2140) kg.
Dekk: 215/65R16.
Bagasjerom: 325-805 liter VDA.
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 16,1 (11,3) sek
Toppfart: 162 (174) km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,80 (0,82) l/mil
CO2-utslipp: 210 (194) g/km

Powered by Labrador CMS