Hyundai Tucson: Mangelvare

Den nye Tucson har alt som skal til for å bli en suksessbil i Norge, men problemet er å få nok biler. Tucson er blitt en hit i alle markeder, det medfører kvoter og lang ventetid.

Publisert Sist oppdatert

Tucson
Tucson

Først publisert i BIL 9 - 2004.

Suksess har en god og en dårlig side. Den gode er at fabrikken kan sole seg i hauger av ordre, den dårlige er at de ikke makter å produsere på langt nær alle bilene forhandlere kan selge. Hyundai sliter med sin kapasitet, noe norske forhandlere har merket, særlig på Santa Fe. De har nesten ikke fått biler og de som har vært lovet levert, er ikke kommet.

Bedre blir det ikke når Hyundai nå lanserer den nye SUVen Tucson. Bilen har alt i seg for å bli en suksess på det norske markedet: Komfort, utstyr, priser og form. Problemet er om fabrikken makter å levere nok biler.

– Ja, det blir nok en kamp, sier Hyundai-direktør Arne Lie. – Når Toyota selger mellom 2000 og 3000 RAV4, skulle vi også ha muligheten til å selge flere tusen av den nye Tucson. Vi gjør hva vi kan for å skaffe nok biler, men fabrikken har langt flere ordre enn de kan levere, sier Lie. Han vil ikke skuffe kundene og selger derfor bare biler som garantert blir levert til Norge.

– Vi håper situasjonen for Hyundai blir bedre når den første Europa-fabrikken åpner i 2006 i Slovakia, sier Lie.

Best på dårlig vei
Hyundai Tucson er en moderne SUV med fem dører. Bilen kommer med bensin- eller dieselmotor og til Norge kun med permanent firehjulstrekk. Varianten med bare tohjulstrekk sier den norske importøren nei takk til. Tucson er ikke stor nok til at den kan bli registrert som varebil.

Importør og forhandlere har særlig stor tro på Tucson med 2,9 liters dieselmotor, som vil koste rundt 12.000 kroner mer enn biler med bensinmotor. Mens dieselmotoren har 112 hk, har bensinmotoren 142 hk.

Tucson er en bil som kjører like godt på moderne motorvei som på dårlig vaskebrett. Aller mest overbeviser bilen på dårlig vei. Den er lettkjørt – dog ikke så lett at man ikke har følelse i rattet – med god sikt fra førerplassen til alle hjørner. Smart er det at bakluken kan åpnes enten helt eller delvis. I lasterommet er det så stort at man kan frakte en vanlig sykkel liggende når baksetene er slått ned.

Billigere
Den nye Hyundai-direktøren Arne Lie mener at prisene på biler fra Korea fortsatt må ligge noe under prisene på biler fra andre land.

– Kvaliteten på Hyundai er strålende og fullt på høyde med andre biler, sier han. – Men fortsatt er kunnskapene til bilene for svake til at vi kan ta samme pris. Biler fra Korea må nok være fra fem til ti prosent lavere enn japanske og tyske biler med tilsvarende motor, sier Lie.

Hyundai Tucson diesel:
Pris: ca kr. 330.000,- (pris ikke endelig fastsatt)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 82,5 kW (112 hk) v/4000 o/min. 245 Nm v/2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 432 x 1183 x 145 cm. Akselavstand: 263 cm. Egenvekt m/fører: 1610 kg. Tillatt totalvekt 1980 kg.
Dekk: 215/65R16.
Bagasjerom: 325/805 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,8 sek.
Toppfart: 168 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil.
CO2-utslipp: 187 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Subaru Forester og Mitsubishi Outlander.

Powered by Labrador CMS