-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Tucson Premium 4WD
Hyundais oppgraderte Tucson framstår som attraktiv familie-SUV som lar deg kjøre utslippsfritt i by- og tettbygde områder.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021
For hver ladehybrid Tucson som ruller ut fra Hyundai, leverer Toyota fra seg ti Rav4. Betyr det at Toyotaen er så mye bedre enn den koreanske konkurrenten, eller ligger forklaringen et annet sted?
Alt tyder på det siste. Toyota har per i dag ingen batterielektriske biler å tilby sine kunder, og løfter derfor fram hybrider og ladehybrider alt de makter. Og lykkes: aldri har det på ett år blitt registrert så mange Rav4 som i år.
I SKYGGEN AV EL
Hos Hyundai er situasjonen en helt annen. Her fokuseres det tungt på elektriske biler som så langt i år står for 90 prosent av deres personbilvolum.
Sånn sett lider forholdsvis nye og ladbare Tucson en litt bortgjemt skjebne, men den har kvaliteter som er verd å løfte fram.
Det beste med siste generasjon Tuscon er likevel hvor godt utstyrt og enkel den er å forholde seg til.
Lysdesignet i grillen skiller Tucson fra andre kompakte SUV-er, og rappede elementer fra Ford gir i det minste et Mustang Mach-E-preg bakfra. Tanken har tydeligvis vært at dette skal se sinna ut.
KRAFT NOK
Men spesielt sinna er ikke Tucson sett med dagens elektriske sprintøyne. Selv om 91 el-hester i firehjulsdriftkombinasjon løfter 180 bensinhester (1,6 liter og turbo) til samlet effekt på 265 hk, tar det 8,6 sekunder til 100.
For få år siden ville det vært å anse som svært raskt, nå er det mer et bevis på at Tucson har krefter nok til å håndtere 1818 kilo bilvekt og de 1350 kiloene den kan trekke på tilhenger.
Det ganske faste oppsettet gir et snev av sportslig veiopplevelse.
Et par detaljer skiller Tucson og noen andre modeller i Hyundai/Kia-familien fra de fleste andre biler: muligheten til å kjøre bilen inn og ut av trange parkeringslommer kun med nøkkelen.
Trykk rett pilkombinasjon på nøkkelen, og bilen beveger seg så lenge det ikke er hindringer i veien.
VIDEOVARSLING
Kjøretøy eller annen fare i speilenes blindsone varsles med eget videobilde på instrumentskjermen, men først når blinklyset slås på. Blink til venstre og bildet kommer opp i venstre instrument, og i motsatt instrument ved å blinke til høyre.
En taxi-fiks detalj er knappene på venstre side av høyre passasjerseterygg hvorfra fører og baksetepassasjerer kan vinkel- og lengderegulere setet om det skulle bli trangt bak. Hvor nyttig funksjonen er i privatlivet er jeg mer usikker på.
Instrumentskjermen ser ut som en smal pad satt bak rattet og fungerer fint. Like bra synes jeg ikke den todelte dashbordskjermen fungerer. Her er det så mange valgmuligheter at selv klimaanlegget er vanskelig å justere uten å ta oppmerksomhet vekk fra veien.
Som så mange andre av Hyundais modeller leveres Tucson til Norge med varme i rattet og kjøling i setene.
62 KM EL-REKKEVIDDE
13,8 kWt batteripakke gir på papiret 62 km rekkevidde. Våre tester viser at dette ser ut til å være innenfor rekkevidde.
Mer interessant er forbruket med «tomt» batteri, altså når bilen fungerer som vanlig hybrid og samtidig må trekke på det tunge batteriet. Her viser vår test 0,58 liter/mil som gir 134 gram CO2/km i utslipp.
Tucson leveres i to utstyrspakker, Trend fra 464.000 kroner og Premium fra 499.000 kroner som er litt rimeligere enn en bra utstyrt utgave av den foran nevnte klassebestselgeren Toyota Rav4.
Men her er viktig å huske at regjeringen i budsjettforslaget legger opp til å gjøre ladehybridene langt mindre skattegunstige. Med dagens regler slipper Tucson, som elbilene, helt unna engangsavgift. Vedtas budsjettet slik det foreligger i skrivende stund, tillegges Tucson 57.600 kroner i engangsavgift, ifølge OFV.
VI SYNES:
Undervurdert ladehybrid, akkurat passe stor, passe rask, og lett å like.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsenten
Motor: | 1598 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 180 hk/265 Nm |
Elmotor: | 91 hk/304 Nm |
Samlet effekt: | 265 hk/350 Nm |
Drivlinje: | 6A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 8,6 sek |
Toppfart: | 190 km/t |
Batteri: | 13,8 kWt |
El-rekkevidde: | 62 km |
Forbruk: | 0,14 l/mil |
Forbruk tomt batteri: | 0,58 l/mil |
CO2/NOx: | 31,4 g/km - 10 mg/km |
Mål LxBxH: | 450/187/165 cm |
Akselavstand: | 268 cm |
Bakkeklaring: | 17,0 cm |
Bagasjerom: | 558 - 1737 liter |
Egenvekt: | 1818 kg |
Tilhengervekt: | 1350 kg |
Euro NCAP | Ikke testet |
Pris fra: | Kr. 464 000 |
Pris testbil: | Kr. 516 900 |
Garanti: | 5 år/ubegrenset |
Batterigaranti: | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse: | B |