-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nok en elbil fra Hyundai
De er allerede godt representert med to volumselgere i Norge, men Hyundai har flere elbiler under utvikling.
Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at Hyundai / Kia er mye raskere enn resten av bilbransjen til å reagere på taktomskifter. Og så har de godt breddesyn siden de ser både mot Japan og mot Europa (og USA).
Begge merkene har flere hybridmodeller i programmet, både med og uten stikkontakt, og de har et godt utvalg av elbiler.
Riktig nok slet den norske Kia-importøren med å skaffe biler nok i fjor, men nå hevder de problemet skal være løst. En viktig årsak til dette er nok de strenge CO2-kvotene fra årsskiftet, og at salg i Norge teller med i disse.
Hvis vi ser på registreringsstatistikken for elbiler i 2019 er Hyundai nummer fire etter Tesla, Volkswagen og Nissan mens Kia er nummer ni. Hyundai-salget fordelte seg ganske jevnt på Kona (53 %) og Ioniq.
På bilutstillingen i Frankfurt sist høst viste Hyundai et elbil-konsept med betegnelse 45 Concept – denne historien bør du lese – og nå har våre fotografer i Nord-Sverige avbildet en sterkt kamuflert prototyp som viser at produksjonsmodellen vil ligge tett opp til konseptet.
Bakgrunnen for 45-tallet var at avdukingen fant sted 45 år etter et annet konsept ble vist på bilutstillingen i Torino – nemlig den Giugiaro-designede Pony Coupé som gikk i produksjon et år senere og ble en meget viktig modell for et ekspansivt bilkonsern.
Nå har jo Hyundai benyttet mer navn enn nummer i sine betegnelser de siste årene, så kanskje de vekker Pony-betegnelsen til live igjen? Eller kommer opp med noe helt nytt.
Den kommende modellen debuterer på en nyutviklet plattform som er designet for rene elbiler – tilsvarende løsningen Volkswagen har gjort med sin MEB-arkitektur. Søstermerkene Kia og Genesis vil utvikle egne modeller basert på samme plattform.
Foreløpig har vi ingen detaljer, men med en dedikert plattform bør det bli enklere å tilpasse batteripakker og kanskje tilby en eller to elmotorer slik at man kan variere mellom drift på to og fire hjul.