-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opp med Up!
Up, i virkeligheten er noe helt annet enn Up på bilder. Det er like før jeg begynner å like den.
Et av problemene med småbiler er at de er så søte. Det var vel egentlig Micra som startet denne oppfatningen da de linket den opp mot Snoopy, men siden da har småbiler stort sett vært søte.
Fiat 500 er erke-eksemplet på søt, og veldig mange vil si at søt er det samme som femi. Men – og det så jeg spesielt på de mange Up som var parkert rundt omkring på utstillingsområdet – Up er ikke søt.
Av en eller annen grunn minnet de små, tette boksene meg om hvitkledde (de var hvite nesten alle sammen) utøvere av Østens kampsporter, der du finner ut at du egentlig ikke vet om det er jenter som slåss med gutter eller om de er av samme kjønn eller hva det er. En slags bionisk form som er hinsides all kjønnsinndeling.
Nå skal jeg ikke dra dette alt for langt. Up er nok den viktigste premieren i Frankfurt denne gang, og de kunne risikert at det hadde medført et langt gjesp, fordi alle vet at den er så viktig at de på en eller annen vil måtte forholde seg til den en eller annen gang.
Så helst ikke nå, takk.
Hvis det ikke hadde vært for at det en meget mer fargerik debut enn jeg hadde innbilt meg.
I tillegg til den virkelig Up, som skal i salg i Europa (men ikke Norge, vi venter på fire dører) i slutten av året – og der du skal få viktige tekniske data i en forvirret tabell på tampen av dette (så du ikke skal behøve å lese det hvis du ikke vil), dukket de jommen opp med seks forskjellige konseptutgave.
Noen var ganske diskrete som konsept, det var liksom ikke helt åpenbart at e-Up var en ren el-modell, eller at eco-Up gikk på flytende naturgass – det var ikke noe dramatisk i utseendet som sladret om det.
Men GT-Up begynte å likne noe, med stor spoiler oppe bak, og iøynefallende eksosrør og mye annet som Volkswagen har gode GT-tradisjoner på.
75 hester, men det ble mer enn antydet at det skulle bare en liten ’I’ til for å få ut 25 hester til. Da vil de 900 kiloene virkelig begynne å røre på seg.
Og så kom vi til Cross-Up. Den hadde det typiske ”la oss kjempe oss gjennom Urban-jungelen” VW Cross-utstyret, men i tillegg hadde den fire dører slik at det ikke lenger er noen hemmelighet hvordan ”vår” utgave vil virke. Slett ikke vanskelig å gå inn og komme ut.
Hvilket du kan si i enda større grad om den underlig navnede Up! Azzura Sailing Team. Men glem hva som står på visittkortet. Her har du en nautisk inspirert tender som ikke kunne vært utført bedre av Ghia i 80-årene.
Så, sies det, er det da de to italienske kjempene Giorgetto Giugiaro (Italdesign er jo kjøpt opp av VW) og Walter de Silva (VWs designoverhode) som personlig har hatt overoppsynet med denne skapningen.
Her er det fantasisk håndverk – som du finner i de gamle trebåtene på Comosjøen (der de Silva vokste opp), her har du en eim av salt sjøluft (Giugiaro vokste opp i Garessio, der saltsprøyten blåser rett inn).
Disse to eldre herrene gir deg den fullstendige ansvarsløsheten, intet tak, ingen dører akkurat som seilbåtene i den klubben på Costa Smeralda som bilen er oppkalt etter. Og hvis du dropper baksetene har du et stort, nydelig, dekk i tre der bak. Praktisk når du skal hente forsyningene.
Men overflødighetshornet var ennå ikke tomt. Buggy-Up er løftet om en evig sommer. Vi er jo egentlig tilbake til California i 60-årene med merkelige plastbadekar montert på Bobler og ofte trimmet hinsides all fornuft.
Nå er den altså gjenskapt, så åpen som den kan få blitt, med en skikkelig veltebøyle og en skrikende oransjefarge. Og med alt vannsikkert. Til og med dokkingen til phone/pad’en tåler nedbør. Dreneringshull sikrer deg mot oversvømmelse.
Det er som er spesielt interessant med denne flipen som er så atypisk for gravalvorlige Volkswagen, er at denne modellen er stekt endret både i mål, dekkdimensjoner og frontalt uttrykk i forhold til de andre Up’en.
Det betyr kanskje at vi kan glede oss til andre variasjoner fremover når de på denne måten slår fast at Up ikke er noe dogme.
Jeg syntes Up var preg- og karakter-løs da jeg så den på de første bildene. Nå bare gleder jeg meg over dette første møtet og er hoppende spent på fortsettelsen.
Barchetta-Up? Polar-Up? Disco-Up? Mulighetene er mange.
Den vanlige Up, som jeg lovte dere, høres slik ut: 354 x 164 (uten speil, legg på 27 cm. med) x 148, 242 cm akselavstand. Forhjulsdrift.
1-liters bensinmotorer på 60 eller 75 hk. 0,42 til 0,47 liter/mil – naturgass blir også en opsjon.
Utslippet med bensin på 79 til 108 gram/km. 5-trinns kasser, manuell eller automat. ESP, ABS, bremse-assist (i by) ParkPilot i hekken). BlueMotion pakke tilgjengelig.
Bagasjevolum: 251 – 951 liter VDA. Luftmotstandskoeffisient 0,32 (bra), Frontareal litt over 2 kvm, slik at CwA blir på glitrende 0,67. Vridningsstivhet: 19,800 Nm/grad – veldig høyt.
MacPherson foran, Halvstiv vridningsbjelke bak. Sportspakke senker høyden over havet med 15 mm. 14-, 15- eller 16-tommers hjul. Pris: under 10.000 Euro. De første dagsregistrerte kan du bruktimportere allerede i desember.