-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maktdemonstrasjon fra Torino-Kina
Når en du aldri har hørt navnet på, kineser, kommer med fire konseptbiler, fra Torino, som alle samme roper Se her, så er det klart man bråstopper.
Nå er det ikke helt riktig å si at jeg aldri har hørt om Changan, men kinesiske fabrikker heter så mye rart.
Chongqing Changan Automotive heter den egentlig, er en av de aller største, med egne “merkenavn” i Kina, og - det var dette som satt i bakhodet - de har shoppet design i Torino tidligere.
Les hva vi skrev om Changan i mars 2000
Så vidt jeg husker har de brukt IDEA ganske mye - ikke ulogisk, IDEA har et eget stort kontor i Kina. Men etter det har det skjedd ting.
LES OGSÅ: Volvo fra Kina
De har investert innpå 100 millioner euro i et anlegg i Torino der de har både egne designere, modellbyggere og en egen modellshop.
Der ansatte de først Luciano d’Ambrosio som sjefdesigner. Han er en veteran med bl.a. masse Bertone og mye Honda bak seg. Men nå er det Stefano Carmiati, som jeg ikke har sett siden han gikk på IAAD (kunstindustri- og designskole) i Torino på begynnelsen av 90-tallet.
Her sto han i Frankfurt med et enormt CLC-lignende luksusdyr bak seg. Den var bare en modell, men viste at når de ville, kunne de ta den helt ut. Virkelig helt ut.
Fire dører, coupé-profil, ikke høyere enn 137 cm, men 520 cm lang. Det monner. Vekten regner de med å klare å holde på 2 tonn.
En kompakt SUV var også bare en modell, men en modell med mange gode styling-elementer. Her er også spesifikasjonene såpass detaljerte at ting tyder på at det tenkes produksjon.
405 x 180 x 164 cm med akselavstand på 256 cm og vekt på 1250 kg. De lover 5 EuroNCAP stjerner og motor som møter Euro VI med ”oljeforbruk” - vi snakker nok om diesel da - på under 0,69 l/mil.
Det sto en ren elektrisk bil der også. Clover ble den kalt, 4,5 meter lang, firedørs notch der elmotoren yter totalt 125 kW, men hvor det ellers er sparsomt med elektriske data.
Den bilen de virkelig ønsket å vise frem var døpt Eado, bygget på en flunkende ny plattform og med en flunkende ny drivlinje. Motoren er en 1,6-liter de kaller Blue Core, Euro VI, 93 kW ved 6.000 og 160 Nm.
Massevis av alt det obligatoriske, ABS, EBD, ESP og seks airbags – blant mye annet. Og mål som ligger på 462 x 182 x 149 cm på 260 cm akselavstand.
God innvendig plass, ikke noe som virket shabby, og meget akseptabelt eksteriør.
Jeg hørte masse om alt det andre de driver med. La oss si det sånn: det er ikke det transmisjonssystemet eller den alternative drivformen de ikke jobber tett mot.
Men akkurat nå gjelder det å få Eado ut på markedet. Ikke nødvendigvis det europeiske. I hvert fall ikke nødvendigvis med en gang.
Men det er jo ikke uten grunn at de har adresse i Torino (i tillegg til ni andre steder i fem andre land, på utsiden av Kina).