-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hot Peugeot realiseres
Vi så den som konseptbil på Paris-utstillingen i fjor høst – til helgen viser Peugeot sin RCZ R i produksjonsklar form på Goodwood Festival of Speed.
Det er interessant å se at Peugeot har innfridd, og vel så det, sine mål om ytelser og forbruk. Her kan du lese hva de lovte oss i fjor høst, og leser du videre vil du se hva de leverer.
La oss starte med maskineriet – den kompakte 1,6-liters turbomotoren yter hele 270 hestekrefter. Det er ikke mange konkurrenter som kan skryte av 170 hk per liter slagvolum.
Maks dreiemoment er 330 Newtonmeter mellom 1900 og 5500 omdreininger. Ifølge Peugeots eget utsagn er dette den kraftigste produksjonsmodell i deres over 100-årige historie.
Downsizing av motorer er noe de fleste bilprodusenter prioriterer, ja selv innen motorsport er 1,6-liters turbomotorer det hotte. De benyttes i dag i både Touring Cars og WRC, og selv i Formel 1 innføres 1,6-liters turbomaskiner fra 2014-sesongen.
Perfeksjonert
Men det er ikke bare motoren som skal sørge for sportslige kjøreegenskaper i RCZ R. Aerodynamikken er perfeksjonert, og den forstørrede bakvingen og diffuseren sørger for ekstra marktrykk i høye hastigheter.
Bruk av lette materialer har gjort R-utgaven 17 kg lettere enn en RCZ med 200 hester. En totalvekt på 1280 kg betyr at hver «hest» bare skal trekke 4,7 kg.
Utseendemessig skiller R-utgaven seg ut gjennom blant annet matt sorte lister og lykter med titan-look. Den ligger 10 mm nærmere bakken og har 19-tommers felger med dekk i dimensjon 235/40-19 som standard. Bak felgen foran skimtes røde bremsecalipere.
RCZ R leveres i fire farger – Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey og Opal White. Man kan også velge kontrastfarge på taket.
Sporty interiør
Når du senker deg ned i førersetet dominerer sort med rødt som kontrastfarge. Dette er synlig bl.a. på de spesialbygde sportssetene, på det lille, tykke rattet og på girkulen.
Lyden er heller ikke glemt – i tillegg til et avansert lydanlegg har Peugeot også perfeksjonert eksoslyden for å øke opplevelsen.
Toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t. RCZ R gjør null til hundre på 5,9 sekunder, sprinter 400 m fra stillestående på 14,2 sekunder, og 1000 meter på 25,4 sekunder.
Nøkternt forbruk
Men tro ikke at motoren er drikkfeldig på tross av sine ytelser. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,63 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 145 g/km, og den klarer de strenge utslippskravene i EU6. Godt under hva konseptbilen bar bud om.
Fortsatt tar det litt tid før du ser denne modellen som «hyllevare». Besøkende på helgens Goodwood-festival kan ta en nærmere titt, men vi som ikke skal dit må vente til høstens internasjonale bilutstilling i Frankfurt.
Og dersom du bestiller en, må du vente til starten av 2014 før du får den levert på døren.