-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart bilglede for fire
Neste år venter vi endelig en ny modell fra Smart. En fireseter. Setter du på noen dører på konseptbilen de viste i Frankfurt, nærmer vi oss kanskje.
Samtidig som Mercedes-sjefen forsikrer at han ikke har noen intensjoner om å nærme seg Mini-miljøet (enda så morsomt de hadde det der i Frankfurt, med «etterjobbfest» for publikum på standen hver ettermiddag) vet vi at Smart endelig er i ferd med å komme med noe nytt.
Vi vet også at det klarer de ikke på egen hånd, de skal jobbe sammen med Renault om ny plattform. Ryktene snakker om hekkmotor – det var grunnen til at noen fant meg ganske langt nede i forsøket på å titte under, men det var ingenting av betydning å se der.
Akkurat denne bilen brukte drivlinjene fra den elektriske Smarten (som fremdeles ikke er kommet til Norge – utrolig sløvt!) og avslørte ingen spennende hemmeligheter.
Gledesspreder
Men slik den står på utstillingen er det helt opplagt en bil som bringer smilet frem og som får oss til å lengte tilbake til gamle buggies på Fiat-basis. Eller minnes moderne antydninger, som up! Buggy.
Akkurat der må vi nok nøye oss med søte drømmer.
Og egentlig er kanskje ikke dette Smart-konseptet spesielt overraskende. Vi har møtt medlemmer av akkurat denne slekten før, Smart for-us i Detroit i fjor og Smart forstars i Paris sist høst.
Denne nye, som altså ikke heter forjoy, men fourjoy, virker litt mer voksen, men byr oss fremdeles på en veldig 3D front som er pepret med muntre fregner og der for eksempel frontlyktene understreker 3D-preget ved at de er helt uten lykteglass.
Plastic Fantastic
Det er selvfølgelig interiøret som fanger mest oppmerksomhet – fordi det verken er dører eller tak som stenger for innsikten. Innsiden er i veldig stor grad «plastic fantastic» i positiv forstand, med seter som har fantastiske kurver og som henger ut fra midtkonsollen.
Baksetet er en overdådig benk som gir et overklasse-lounge inntrykk mens området som føreren har foran seg igjen gir en skikkelig dybdefølelse, med en bikube-struktur men med et instrumentpanel av transparent plexiglass der åpningen til pad’er og instrumenter er frest ut.
Hva skal jeg si: perlehvitt møter plastikk møter aluminium møter krom. Det verste er at det blir ikke bling, det blir faktisk nesten premium.
Livsstil
Så er det livsstilelementet da, som man innimellom blir kvalm av. Et elektrisk longboard – for den siste kilometeren etter at bilen har gått tom for strøm? – og et par hjelmer i bagasjerommet.
Og for å avslutte med det konkrete: denne bilen er 349 cm lang og 149 cm høy. Men en bredde på 198 cm gjør den for det første for bred til å leke lettvint bil i bytrafikk (en svingdiamter på 9,1 meter tyder på at den er ment som grei bybil) – og for det andre at den ser alt for bred ut. Det blir helt gærne forhold mellom viktige mål.
Hjulene er også såpass voldsomme at det begynner å bli litt traktorpreg her, i stedet for lekkert og lett inntrykk.
Men jeg er allikevel ganske sikker på at når de lanserer den nye modellen, sammen med Renault-søsteren, er ikke bare dørene på plass – det er også proporsjonene.