-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kineser med klar plan
I Frankfurt møtte vi en kinesisk produsent som later til å mene alvor. En gammel venn, produsentens designsjef som har vært ute en vinterdag før, bekrefter inntrykket.
Andreas Zapatinas er født i Athen, hadde dilla på Dinky og ble kunstutdannet før han traff GMs legendariske designsjef, Chuck Jordan, som pekte ut veien til Art Center. Der fikk han utdannelse som bildesigner, og senere har han vært en som virkelig har sett verden.
Nomade
Pininfarina, så Fiat der han blant annet tegnet Barchetta og Coupeen før han fulgte sjefen sin til BMW. Der jobbet han blant annet på E59, en nydelig 5-Serie Coupé som svært få har sett fordi Wolfgang Reitzel, BMW-sjefen, tok livet av den.
Da ble han så muggen at han flyttet tilbake til Italia, som sjef for Alfa Romeo-design. Men i tumultene etter at Walter de Silva ble forført av Volkswagen, forlot også Zapatinas skuta og jobbet en stund med Fuore design, sammen med Erwin Himmel som også gikk freelance da han ikke ble designsjef for Volkswagen.
Og så ble neste skritt at han ble sjef for Subarus design – hvilket kanskje er en av grunnene til at vi møtte den norske Subaru-importøren på Chang’an standen i Frankfurt.
For nå er nemlig Zapatinas hjemme i Italia igjen. Han er Chang’ans designsjef, basert i Torino, og med et så skikkelig apparat rundt seg at den svære konseptmodellen, CS 95, som debuterte i Frankfurt, ikke bare var designet i deres studio i Torino, men også modellert der og bygget ferdig der.
Store i Kina
Chang’an er for tiden Kinas femte største bilfabrikk. Nummer én er SAC, de solgte 350.000 biler i Kina i juli, nummer 2 er Dongfeng med 235.000, så kommer FAW med 227.000 og BAIC med 136.000. Så er Chang’an rett bak med 133.000.
- Men det holder ikke å være blant de største hjemme, sier Zhu Huarong. Han er både visepresident og lokal partisekretær, for denne fabrikken er noe av det mest statseide blant kinesiske bilfabrikker.
Og han fortsetter: - Vi trenger også å eksportere, og derfor har vi lagt opp vår 3310-plan. Her betyr det første tre-tallet USA, Europa og India. Det neste tre-tallet står for Brasil, Russland og Iran, og 10-tallet betyr de neste 10 betydningsfulle oversjøiske markedene.
Flere forslag
Så da er de altså i Frankfurt og viser mange av sine non-nonsens biler. Raeton - en 1,8-liters sedan, Eado - en 1,5-liters 4,44 meter lang modell som også finnes med bensin-hybrid, og så har vi CS 35 - en 1,6-liters SUV med tendenser til litt overklasse.
CS 75 er en SUV med ambisjoner, Kinas Evoque? Men den som virkelig fanget oppmerksomheten vår, var konseptbilen, rett fra Torino, som er døpt CS 95.
Det var ikke bare fordi den ruver i landskapet (med 538 cm er den 39 cm lenger enn en Range Rover, men den er 7 cm lavere, og den sitter på enorme 24-tommere) at den vakte oppmerksomhet. Den var faktisk veldig bra gjort.
Det er ikke enkelt å få en så stor klump til å se dynamisk ut. Men Zapatinas og hans folk hadde klart det.
Atlantic crossing
Også interiøret var akseptabelt, det er gjort av et eget interiørstudio de har i Yokohama. Det er to oversjøiske sentraler til som gjør vesentlig arbeid. I Detroit sitter de som har utviklet chassiset til denne bilen mens deres avdeling i Nottingham har sørget for drivlinjen.
Det høres mer komplisert ut enn den globale supplykjeden for Boeings Dreamliner.
Det er forresten verdt å nevne drivlinjen på denne CE 95. Den består av en V6 Euro 5-motor på 3,5 liter som yter 246 hk – i tillegg til en 167 hesters elmotor. Begge kanaliseres gjennom en åttetrinns automat til alle fire hjul.
Denne Nottingham-utviklede enheten er ennå ikke i produksjon, men er øremerket til å bli fabrikkens topp-produkt.
Men selv med mye teknologi i, tilsynelatende, toppklasse er det fremdeles mye som må gjøres.
Selv om Raeton scoret 56,2 prosent på China-NCAP, og dermed toppet listen foran alle andre Kina-produserte biler, regner ikke Chang’an-ledelsen dette som godt nok.
Det sier forresten noe om kinesiske kunder at de forstår og godtar prosenter, og ikke krever stjernesymbol som ganske dumme europeiske kunder må ha.
Og et panser vi løftet på var så tungt at det virket som om de 1325 kg Eado EX-modellen var oppgitt til, kunne komme ned på 1125 dersom de hadde brukt normal ståltykkelse der.
Men hele opplegget virket seriøst, og de vi snakket med var overbevist om at ledelsens ambisjoner var riktige, og at finansene var der. Så se ikke bort at noen markeder nær oss snart kan ønske Chang’an-modellene velkommen.