Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer
Renault Talisman Sport Tourer

Komplett stasjonsvogn

Vi var nylig med på avdukingen av Renault Talisman i Frankrike. Nå følger varianten som er mest interessant for Norge.

Publisert Sist oppdatert

Mens «halve Norge» var på ferie, avduket Renault sin nye utfordrer i det såkalte D-segmentet hvor vi finner volumselgere som Passat, Mondeo osv.

Nå slipper de informasjon om Talisman stasjonsvogn som er den mest aktuelle varianten for Norge.

Den norske importøren har fortalt oss om et salgsmål på 1000 Talisman i 2016, og vi ser ikke bort fra at 70-80 prosent av disse er stasjonsvogn – eller Sport Tourer som den heter på Talismansk.

Målene er de samme for stasjonsvognen som sedanen – en lengde på 486 cm, en bredde på 187 og en høyde på 146 cm over en akselavstand på 281 cm.

Benchmark
For å sette dette i perspektiv kan du ta segmentets mest rommelige stasjonsvogn, Skoda Superb, og plusse på en centimeter i lengde og bredde, men trekke fra en i høyden. Akselavstanden er tre centimeter lenger på tsjekkeren.

Da skulle man forvente et gedigent bagasjerom – Superb kan jo skilte med hele 660 liter med alle seter på plass, og 1950 når disse legges ned.

Men her kommer Talisman til kort, skjønt 572 liter og 1700 liter er slett ikke å forakte. Det er omtrent midt mellom en Mondeo (500 l) og en Passat (650 l).

Ifølge pressemeldingen er åpning av bakluken elektrisk, aktivert av en fot under støtfangeren. De ramser også opp en masse komfortutstyr som, hvis det er standard, gjør Renault Talisman til den mest komplette bilen i segmentet.

Hør bare her:

Elektrisk justerbare forseter (8 av 10 funksjoner) med elektrisk styrt korsryggstøtte og massasjefunksjon, seksveis justerbar hodestøtte, oppvarmet sete- og ryggpute, ventilasjon, samt minne for inntil seks profiler.

R-Link 2 multimedia tablet sentralt på dashbordet, med en skjerm som er 7 tommer bred og 8,7 tommer høy. Det tradisjonelle instrumentpanelet er erstattet med et heldigitalt. Det snakkes om Bose lydanlegg med surround sound fra 12 høyttalere og subwoofer.

Les mer om Talisman sedan

Og så lister Renault videre opp dette på sikkerhetsfronten:

• Adaptive Cruise Control (ACC)

• Activ Emergency Braking System (AEBS) – Aktiv nødbremsing

• Lane Departure Warning (LDW) - Filskiftevarsler

• Secure Distance Warning (SDW) - Avstandsvarsling

• Trafic Sign Recognition & Over Speed Prevention (TSR/ OSP) Trafikkskiltgjenkjenning

• Blind Spot Warning (BSW)

• Ryggekamera

• Automatiske dimming av nær- og fjernlys

• Elektronisk håndbrekk

• Parkeringssensorer

• Handsfree parkeringshjelp

• Uttrekkbart farge head-up display

• Handsfree elektrisk bakluke

Som sagt – er alt dette utstyret inkludert, så er vi meget spente på hva prislappen blir. Det får vi kanskje vite mer om når vi møter den norske Renault-importøren i Frankfurt.

Her er for øvrig motorutvalget – hvilke varianter som kommer til Norge er foreløpig ikke besluttet:

Bensin:

- Energi TCe 200

- Energi TCe 150

Diesel:

- Energy dCi 160 EDC Twin Turbo

- Energy dCi 130

- Energy dCi 130 EDC

- Energy dCi 110

- Energy dCi 110 EDC

I tillegg ser jo bilen direkte lekker ut på bildene. Meget spennende!

Powered by Labrador CMS