-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Og navnet er: Daggry!
Det er mulig hele verden har holdt pusten i spenning. Lenge. Nå har i hvert fall Rolls-Royce endelig forkynt: den nye bilen skal hete Dawn.
Den nye Rollsen er allerede klar. Den ble presentert på en ganske lukket forestilling, for 30 av selskapets forhandlere som var fløyet inn fra hele verden til en salgskonferanse i Los Angeles denne uken.
Og der ble også navnet offentliggjort.
Selvfølgelig er det tradisjoner bak dette navnevalget også. Og her dreier det seg om en ganske eksklusiv bakgrunn. Silver Dawn ble navnet på en ganske staut Rolls, bygget fra 1950 – og – trodde jeg, etterhånden tvilling med Bentley R.
Forvirrende
Derved er det mulig at jeg går solid på trynet, for ifølge pressemeldingen fra Rolls-Royce selv har dette navnet bare vært brukt på 28 veldig spesielle biler bygget mellom 1950 og 1954.
I min bok var Silver Dawn (det har da aldri vært en roller som bare har vært kalt Dawn uten noen Silver foran?) den første bilen derfra med fabrikk-bygget karosseri, og jeg har alltid trodd at, sammen med Bentley-utgaven, ble det bygget et par tre tusen av den. Kanskje litt under 1000 for Rollsen alene.
Jeg må sjekke opp dette en gang, men jeg har vel egentlig aldri vært spesielt interessert i akkurat disse modellene. Ikke var de spesielle, de var definitivt ikke noe morsomme, men de var heller ikke eksentriske nok til at jeg festet meg ved den.
Men husker jeg ikke også en ganske fæl Silver Dawn fra 90-tallet, den som ble den like fæle Silver Spur? Det gjør derimot slett ikke Rolls Royce, de modellene blir ikke nevnt med et eneste eksklusivt ord.
Fjerde modellrekke
Uansett: det virker som om den nye Dawn blir en velkjent Wraith som har fått en hårklipp. Med andre ord: de skal bli åpne, og det blir den fjerde modellrekken til «nye» Rolls Royce.
La oss minne Rolls om at etter Silver Dawn kom Silver Cloud. Er ikke Cloud et mye mere up-to-date, og samtidig tradisjonsrikt, modellnavn i disse dager?
Connect Clouden din med clouden.
PS: Norsk vinkel.
Den opprinnelig Silver Dawn ble tegnet av John Blatchley som var sjefdesigner hos Rolls i flere årtier. Det var han som oppdaget den norske arkitekten Vilhelm Koren som ble bedt om å overta avdelingen.
Koren nøyde seg med et Park Ward karosseri på en Continental. Han ville heller tegne møbler.