-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg på den nye elektriske premium-plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP).
– Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ. Modellen henter teknologielementer fra flaggskipet EQS, inkludert MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Overhengene holdes korte.
God rekkevidde, kjapp lading
EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr).
En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.
Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.
Modellserien vil inneholde to varianter ved markedslansering, hvorav EQE 350 er en av dem. Flere utgaver vil komme senere med blant annet 4MATIC firehjulsdrift.
Merceds røper at utgaver med en effekt på rundt 500 kW (680 hk) er under planlegging – da trolig med AMG i betegnelsen.
4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.
Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
Tekniske data:EQE 350 | ||
Elektrisk motor | Type | Permanent synkron motor |
Effekt | kW / hk | 215 / 292 |
Dreiemoment | Nm | 530 |
Batterikapasitet | kWt | 90 |
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) | kW | 11/22 |
Hurtiglader | kW | 170 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 545 - 660 |
Blandet forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 15,7 – 19,3 |
CO2-utslipp (WLTP) | g/km | 0 |
Lengde/bredde/høyde | mm | 4946/1961/1512 |
Akselavstand | mm | 3120 |
Bagasjeromsvolum | L | 430 |