Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Megane E-Tech Electric
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Renault Mégane E-TECH electric

Renault Mégane E-TECH electric

Renault Mégane E-TECH electric

Renault Mégane E-TECH electric

Renault Mégane E-TECH electric

Renault Mégane E-TECH electric

Renault klar med sin el-utfordrer

Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA – en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.

Publisert Sist oppdatert

Med lekker design, lang rekkevidde og hurtiglading kaster Renault seg inn i kampen om elbilkundene. Dessuten har den et par egenskaper mange nordmenn anser som viktige – mulighet for hengerfeste og takstativ.

Mégane E-TECH electric er utviklet på den nye CMF-EV-plattformen og batteriet er kun 110 mm tykt.

Batteripakken har en kapasitet på 60 kWt som skal gi en rekkevidde på inntil 470 kilometer basert på WLTP-syklusen. Og om det ikke er tilstrekkelig, hurtiglader du nye 300 kilometer i løpet av en halvtime under ideelle forhold.

Optimalisert vektfordeling, lengre akselavstand og lavt tyngdepunkt skal ifølge Renault gi smidige kjøreegenskaper og mer plass i kupeen. De lover at bilen er smidig som en kompaktsedan og sprek som en sportssedan.

Elektromotoren foran på 220 hk gir et umiddelbart dreiemoment på 300 Nm.

Takket være kameraet som er integrert i det innvendige speilet, har du alltid full kontroll over omgivelsene. I tillegg sørger 26 førerassistentsystemer for at du kan føle deg trygg på veien. Med OpenR-Link med Google kan du bruke favorittappene dine, for eksempel Google-assistenten, Google Maps og mange flere fra Google Play.

Snakk med Google for å gi kommandoer, slik at du kan holde fokus på veien. Du kan enkelt sende meldinger, kontrollere medieavspilling, få veibeskrivelser og mye mer.

Du kan også bruke stemmen til å styre enkelte funksjoner i bilen, for eksempel klimaanlegg og kjøremoduser. Bare si «Hei, Google» eller hold talekontrollknappen inne på rattet.

OpenR-Link med Google lagrer innstillinger for komfort og kjøring og bilen tilpasser seg ønskene dine.

Google Maps viser deg raskeste vei til målet ved hjelp av oppdatert trafikkinformasjon, talestyring og automatiske forslag til omkjøring.

Den SUV-liknende fronten og det kompakte karosseriet gir nye Mégane E-TECH electric et elegant utseende. LED-frontlykter, lysbånd med 3D-effekt bak, detaljer i gyllen krom og svart tak er andre karakteristiske designdetaljer.

Den nye plattformen med et svært tynt batteri muliggjør ifølge Renault et helt flatt gulv.

Bagasjerommet har et totalt volum på 440 liter og ladekabelen har sitt eget lagringsområde på 22 dm3 tilgjengelig via et avtagbart bagasjeromsgulvpanel. Baksetene kan felles ned i enten 2/3 eller 1/3.

Det sentrale armlenet kan gli frem og tilbake for å tilby en praktisk lagringsplass med to USB-C-porter og en 12V-kontakt. Ytterligere to USB-C-porter for passasjerer bak er plassert bak armlenet.

Alle versjonene av nye Mégane E-TECH Electric har integrerte dørhåndtak. Når føreren eller passasjeren nærmer seg for å åpne en dør, eller når bilen er ulåst, skyves håndtakene automatisk ut. De trekker seg inn igjen etter to minutter, når bilen begynner å bevege seg fremover, eller når dørene er låst.

Renault Gruppen har allerede over ti års erfaring med elektriske biler og har solgt over 400.000 kjøretøy.

Inspirert av konseptbilen Morphoz fra 2019, ble Mégane eVision showbil vist i 2020, og i dag presenteres den produksjonsklare Mégane E-TECH electric.

Les også: Glimt av Renaults fremtid

Helt nye Mégane E-TECH electric er basert på Renault Gruppens strategiske plan, Renaulution og er den første modellen som er 100% «Made in ElectriCity».

Bilen forventes til Norge våren 2022

SPESIFIKASJONER:

Nye Mégane E-TECH electric kommer i følgende utstyrsnivåer:

  • Equilibre / Techno / Iconic

MOTORVARIANTER:

  • EV60 220hk / AC22 + DC130
  • EV60 130hk / AC22 + DC130

MÅL OG VEKT:

  • Lengde 4,21 m
  • Bredde 1,77 m (Business) / 1.78 m
  • Høyde 1,50 m
  • Vekt 1624 kilo

YTELSER:

  • Aks. 0-100 km/t: 7.4 sek
  • Toppfart: 160 km/h
Powered by Labrador CMS