Renault Scenic E-Tech

Ny Renault Scenic E-Tech

Praktisk familiebil blir elektrisk

Den åpnet opp en helt ny klasse da den debuterte i 1996. Nå står femte generasjon Scenic på scenen i München, og den blir elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært mye spekulasjoner rundt nye Scenic som utvilsomt er en meget viktig modell for Renault. Vi har vist både spionbilder og renderinger i flere omganger, og derfor blir det fint å få klarhet i detaljene både vi og andre har spekulert rundt.

Nye Scenic lanseres kun som elbil basert på samme CMF-EV plattform som ligger under nye Megane og fetteren Nissan Ariya.

Standard Range

Den lanseres med to alternative drivlinjer, men firehjulsdrift er ikke noe tema – i alle fall foreløpig. Her er det forhjulene som står for fremdriften.

Basisversjonen «Standard Range» har en motor som yter 125 kW/170 hk og maks dreiemoment på 280 newtonmeter. Batteripakken har en kapasitet på 60 kWt som skal holde til en WLTP-rekkevidde på inntil 420 kilometer, og maks ladefart er 130 kW.

Og mens vi snakker om fart – akselerasjonstesten til hundre tar 9,3 sekunder og maks hastighet er 150 km/t.

High Range

Siden nordmenn flest er opptatt av rekkevidde vil jeg tro at bestselger her i landet blir modellen som heter High Range. Den har en batteripakke på 87 kWt som skal gi rekkevidde på over 620 kilometer under ideelle forhold.

Her får du også en kraftigere motor med 160 kW/217 hk og maks dreiemoment på 300 Nm. Det betyr 0-100 km/t på 8,4 og toppfart på 170 km/t.

Bilene har en om bord-lader på 22 kW, og du hurtiglader med maks 150 kW slik at du bruker rundt halvtimen på å lade 20 til 80 prosent.

God plassutnyttelse

Bilen har et relativt beskjedent fotavtrykk med en lengde på 447 centimeter, en bredde på 186 og en høyde på 157 cm over en akselavstand på 278,5 cm. Det rause bagasjerommet har en kapasitet på 545 liter som øker til 1670 liter med nedlagte bakseterygger.

Det er ikke noe som antyder at den skal komme en lengre utgave med syv seter, men firehjulsdrift kan kanskje være aktuelt om markedet etterspør dette. Plattformen er i alle fall klargjort for det.

Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Jan Gustav Thrane Steen, de facto eier av MotorGruppen, ble plutselig kastet inn i jobben som daglig leder da den forrige plutselig valgte å trekke seg. I huj og hast fikk han seg en billett til München der Renault hadde en stor nyhet. Jeg huket tak i Renault-sjefen, Luca di Meo, innbilsk som jeg var trodde jeg at jeg kunne introdusere dem for hverandre. Men det viste seg selvfølgelig at Thrane Steen hadde vært på Renault eventer tidligere og møtt di Meo da. Men her er i hvert fall de to samlet på Bilnorge.no for første gang.
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech
Powered by Labrador CMS