Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar
Seat Ibiza FR+
Foto: Øivind Skar

Liten og smart Seat Ibiza

Seat Ibiza er uten tvil en liten, smart og morsom bil å kjøre, men å gjemme spanjolen bort på internett fremmer ikke akkurat salget.

Publisert Sist oppdatert

Når så du sist en Seat Ibiza av siste modell på veien? Og kjenner du noen som eier en slik bil?

Svarene på begge spørsmålene er ganske sikkert nei. Og forklaringen er såre enkel: Kun fire (!) privatkunder har siden relanseringen av Seat i Norge helt mot slutten av 2017 kjøpt bilen. Og ingen i år!

Som et motstykke: I Spania og på de spanske ferieøyene vil du se Ibiza hvor du enn snur deg.

Betyr det at det er noe galt med bilen, eller ligger forklaringen et helt annet sted? Som eksempelvis at norske bilkjøpere ikke aner hvor de kan se, prøve og kjøpe biler?

Gjemt bort
Akkurat, det er slett ikke noe i veien med Ibiza, snarere tvert om. Men ved å legge omsetningsprosessen av en så godt som ukjent merkevare til nettet og i tillegg kun gjøre bilen tilgjengelig for prøvekjøring gjennom Avis/HYRE, har importør Harald A. Møller gjemt bort Seat så godt de kan. Kun i Oslo, Bergen og Trondheim kan Seat ses i et showroom.

Selv ikke nettglade Tesla har våget å gå så langt. Vil importøren egentlig ikke selge Seat for å beskytte de tre andre merkene fra VW-konsernet?

Mitt første møte med ny Ibiza skjedde i forbindelse med en reise til Stavanger, og alternativet til Seat Ibiza med én liters motor, 115 hk, sju trinns DSG-kasse og FR utstyrspakke var jetdrevet transport.

Angret ikke
Ikke ett sekund angret jeg på at jeg valgte Seaten. Den er frekk å se på, god å sitte mange timer i, produserer lite støy inne i kupeen opp til cirka 110 km/t, er utrolig drivstoffgjerrig, men samtidig såpass frisk i frasparket at nødvendige forbikjøringer aldri var noe problem.

Med 200 Nm i moment holdt den lille, tresylindrede motoren uanstrengt følge med trafikken.

Ibiza i femte generasjon ankom i 2017 som første i en serie nye småbiler fra VW-konsernet bygd over gruppens MQB A0 plattform med nylig lanserte Audi A1 som neste over samme lest.

Ibiza flytter ingen grenser og tråkker ikke opp nye infotainmentspor. Men den har det meste av hva du forventer av førerhjelp og bilen har en stor berøringsdashbordskjerm hvor navigasjon fikses ved å koble opp telefonen.

Takk og pris for at klimaanlegget (med to soner i FR-utgaven) fortsatt styres med knapper. Ellers betjenes de fleste innstillingene via funksjonsbrytere på rattet.

Tre sylindre
Seats minste modell i Norge tas hjem med én liters, tresylindret bensinmotor, i to effektutgaver og med tre utstyrspakkevalg. Glem 75 hk. 115 hk passer en spanjol som ønsker å være litt sinna langt bedre. 115 hk leveres kun i kombinasjon med sju trinns DSG-kasse, en strålende kombinasjon til hverdagsbruk.

Min erfaring med små, tresylindrede turbomotorer er at de freser av energi, og slurper godt i seg fra bensintanken under engasjert kjøring.

Der overrasket VW-motoren med 0,47 liter/mil i testforbruk hvilket gir 108 gram CO2/km i utslipp. Veldig bra med tanke på gjennomsnittsfarten på 78 km/t.

Seat Ibiza er enkel å forholde seg til, den er usedvanlig lettkjørt og materialvalget inne i bilen gjør det trivelig å oppholde seg der.

Fram i lyset
Å påkalle oppmerksomhet ved relanseringen av et bilmerke i et marked som i utgangspunktet flyter over av valg i alle retninger, hadde vært mye enklere med en elmotor under panseret eller, i det minste, oppsiktsvekkende god pris.

Seat Ibiza har dessverre ingen av delene. Ikke er Ibiza, eller noen av de andre modellene fra Seat ladbare (det kommer), og Ibiza-prisen er gunstig (264.500 kroner) inkludert vinterhjul, alufelger, metalliclakk og inkludert levering over hele landet, men prisen vekker ikke oppsikt.

Årsaken heter Toyota Yaris, småbilklassens bensinvinner gjennom mange år. Mer enn hver femte som kjøper liten bil velger Yaris, og en viktig forklaring på Yaris-suksessen ligger i hybridteknologiens forbruksprofil med tilhørende lavt utslipp og lav engangsavgift.

Så selv med litt mindre motoreffekt, litt mindre innvendig plass og litt mindre bagasjerom, trumfer Yaris det meste i klassen ved eksempelvis fort vekk å koste 20.000 til 30.000 kroner mindre enn Ibiza.

Jeg mener Seat som merke og Ibiza som morsom og viktig småbil fortjener å skyves opp og fram i lyset. Få lov til å skinne. Men da må den ikke gjemmes bort.

Liker

  • Morsom å kjøre
  • Lavt forbruk

Liker ikke

  • Bare ett motorvalg
  • Hjulstøy
Fakta Seat Ibiza FR+ Eco TSI

Pris

Fra kr 237.000

Testbil

kr 269.000

Motor

999 ccm R3, turbo bensin

Effekt

115 hk/200 Nm

Drivlinje

7A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,5 sek

Toppfart

193 km/t

Forbruk oppgitt

0,47 l/mil (NEDC)

Testforbruk

0,47 l/mil

CO2

108 g/km (NEDC/test)

NOx

21,2 mg/km

Dimensjoner

406/178/144 cm (L/B/H)

Bagasjerom

355 - 1165 liter

Vekt

1089 kg

Tilhengervekt

1100 kg

Powered by Labrador CMS