Seat Cupra: Mest for moro

Seats suksess i Formula 2-rally har inspirert fabrikken til å lage en Ibiza som virkelig får adrenalinet til å koke, og som vekker oppsikt.

Publisert

Cupra
Cupra

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Når sant skal sies er det et lite stykke igjen før Seat Cupra (Cup Racing) har ytelser i samme klasse som rallybilen fra samme produsent. Motoren er hentet mer eller mindre direkte fra Golf GTi 16V og er en toliter med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder og utvikler 150 hk/180 Nm. Tall som tyder på at man ikke har hentet ut det fulle potensiale som ligger i motoren, men det er ikke så langt unna.

Egentlig trenger man bare å se på bilen for å finne ut at dette er noe mer enn normalt, men følelsen blir kraftig understreket når man setter seg ned i det trange sportssetet. Vri om nøkkelen og en dyp sonor røst forteller deg at, joda, førsteinntrykket var riktig. Tomgangen er stilt nokså høyt og motoren går heller ikke særlig jevnt på tomgang. Men bare slipp clutchen og bilen triller i gang av seg selv. Dreiemomentet er nemlig det mest imponerende med motoren, i alle fall på lave turtall. Men når turtelleren passerer 2.500 overtar effekten. Derfra og opp er akselerasjonen vanvittig. Underforstått; det er den ikke opp til 2.500 o/min.

Det har en hyggelig og en mindre hyggelig bieffekt. Hyggelig i den forstand at bilen er svært lettkjørt på lave turtall der motoren oppfører seg snilt. I tillegg kan bilen kjøres svært økonomisk på normal landeveiskjøring. Mindre hyggelig er det derimot at akselerasjonen fra lave turtall lider litt av dette valget. 0 til 100 km/t går likevel unna på 8,3 sekunder. Det er mer enn fort nok for de fleste og nøyaktig like fort som en Golf med tilsvarende motor.

Cupra viser seg fra sin beste side på landeveien. Setene er svært komfortable, og selv om fjæring og demping nok blir i fasteste laget for de fleste, er den på ingen måte direkte ubehagelig. Ved bykjøring eller kjøring på underlag med mange småhumper, er det derimot ikke særlig komfortabelt. Fartsdumper og andre større hindringer bør forseres i et svært rolig tempo for å unngå at vitale organer i kroppens indre tar skade.

Bilen skifter karakter med sjåførens lynne. Vil du ta det med ro tusler den frem i behagelig tempo. Dreiemomentet sørger for at du ikke trenger å sjalte i tide og utide. Vil du derimot kjøre inspirert, finnes det neppe noen biler i denne prisklassen som kan vise til samme kjøreegenskaper. Styringen er direkte og presis og med fin respons. Det ville være synd å si det samme om gearkassen. Den henger ikke med på bilens ellers sportslige inntrykk. Det største problemet er at gearspaken er plassert for langt fremme og har en usportslig lang vandring.

Cupra er svært lettkjørt, spesielt tatt i betraktning at det er mye motor på lite bil. De brede dekkene får ta sin del av æren for det. Skulle man bevege seg mot yttergrensene – og det er det ikke lett å gjøre dersom man vil beholde lappen – er bilen enkel å kontrollere med gassen. Det største problemet man kan råke ut for, er ujevn veibane. Med så lav vekt skal det ikke mye til før bilen "tar av", og ligger man mer over veien enn på bakken, sier det seg selv at kjøringen kan bli mer spennende enn godt er.

Den grønne, friske fra Seat (du kan få den i andre farger også) er dessuten velutstyrt. Mest påfallende er de hvitlakkerte 16-toms aluminiumfelgene med 45-profil dekk (195/45R16). Sportssetene er regulerbare i høyde og vinkel, og er dessuten oppvarmbare. Rattet er høydejusterbart og lærtrukket. Cupra har ABS-bremser og elektronisk antispinnregulering. To kollisjonsputer, kjørecomputer og sportsinstrumentering er også standard, og bilen er dessuten utstyrt med et oppgradert stereoanlegg med seks høyttalere av god kvalitet.

Selv om utgangspunktet for Cupra er rally-suksess, virker bilen mest av alt som en fullblods asfaltracer. Når prislappen stopper på 224.000, har Seat Cupra like lite konkurranse fra andre biler på det norske markedet som originalen har hatt i rallyløypene.

SEAT CUPRA:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1984 ccm. 110 kW (150 hk) v/6.000 o/min. 180 Nm v/4.600 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skivebremser bak. ABS.
Dekk: Dunlop XP Extreme 195/45VR16.
Mål: Lengde: 381,3 cm. Bredde 164,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 244,0 cm. Sporvidde f/b: 143,0/139,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.045 kg. Tillatt totalvekt: 1.505 kg
Volum:
Bagasjerom: 270 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 8,3 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk by (ECE): 1,20 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,67 l/mil
Pris: kr 224.000,-

Powered by Labrador CMS