Seat Ibiza Cupra

Seat fokuserer hardt på sportslighet og fart i sin markedsføring. Det er Cupramodellene som kjører fortest.

Publisert

Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Ibiza Cupra er den minste av Seats raske modeller. Med sin relativt lave vekt er den også den som minner mest om den klassisk GTIen.

For å sette fart i 1119 kg bil, har Seat tatt i bruk VW-gruppens velkjente 1,8-liter med turbo og fem ventiler pr sylinder. Men Seat Ibiza vil være litt bedre enn storebror Golf GTi og får derfor156 hk fra sine 1781 ccm, seks hester flere enn i Golfen. I tillegg har Seat gjort noen vellykkede endringer på motorstyringen, for Cupraen er virkelig hissig på gassen. Turboforsinkelsen vi har merket i andre modeller med denne motoren, er nesten helt fraværende i Cupra. Med myke piggfrie vinterdekk og regnvåte veier er det lett å fremprovosere hjulspinn og inngrep fra antispinnsystemet.

Cupraen drar også hardt i rattet når du gir på. Den gjør seg nok bedre med sommerdekk. Seat oppgir at Cupraen bruker 7,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Men med tanke på veigrepet på våte vinterveier, imponerer den mer i fart. Dreiemomentet er regulert til 210 Nm allerede 1800 o/min og den drar kraftig videre oppover i turtallsregisteret.

Friskere farger
Cupramodellen viser også friske takter utvendig. Med sitrongul farge, røde bremsekalipere og stor og forkrommet eksoshale, er Ibiza Cupra langt fra usynlig. Noen ganger er det også lett å la seg friste til en synlig kjørestil. I motsetning til den større Seat Leon med 180 hk, som er en mer avslappet sportscruiser, innbyr motoren i Ibizaen til mer pågående kjøring. Med vinterdekk og våt asfalt var det vanskelig å få bekreftet om kjøreegenskapene står i stil med motoreffekten, men de myke dekkene kan ikke unnskylde at Cupraen er hard og ukomfortabel på dårlig vei. Hjulopphenget er felles med Polo og består av fjærben foran og en torsjonaksel med slepearmer bak. Både fjærer og dempere er hardere og krengningsstabilisatorene er forsterket.

Bak rattet merkes det derimot på mange vis at Ibiza er en gammel konstruksjon. Selv om interiøret er oppgradert, moderne og oversiktlig, er det vanskelig å finne en helt god sitteposisjon. Rattet kan bare reguleres litt i høyden og setet har bare en enkel vippefunksjon i stedet for skikkelig høydejustering. Cupra har sportseter i stoff med skinndetaljer, det er også skinn i dørpanelene og på rattet. Hvit bakgrunn på instrumentene og enkelte kromdetaljer skiller den også fra svakere motoriserte Ibizaer. Cupra kommer bare som tredørs, men adgangen til baksetet er neppe for vanskelig for målgruppen, nemlig yngre menn (og kvinner?).

Ibiza Cupra er vel best tilpasset de under tredve eller andre med en ungdommelig innstilling til bilkjøring. Og dessverre for Seat i Norge, er det ikke så mange i denne aldersgruppen som har råd til å betale 234.500 kroner for en ny bil. Dermed blir nok det lille gule bilen et sjeldent syn på norske veier.

Seat Ibiza Cupra:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med turbo, to overliggende kamaksler og fem ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1781 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 86,4 mm. Effekt: 115 kW (156 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 210 Nm v/1800-2200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/45 VR16 (185/55R15 Continental Contact2).
Mål:
Lengde: 387,6 cm. Bredde: 164,0 cm. Høyde: 142,2 cm. Akselavstand: 244,3 cm. Sporvidde f/b: 142,9/139,4 cm.
Egenvekt u/fører: 1119 kg. Tillatt totalvekt: 1579 kg.
Bagasjerom (VDA): 250 liter.
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0-100km/t: 7,9 sek
Toppfart: 218 km/t
Forbruk bykjøring: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
Pris: kr 234.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS