Seat Ibiza Cupra

Ibiza Cupra er spekket med mer eller mindre spesielle og sportslige detaljer, og de 156 hestene vinner seg ved nærmere bekjentskap.

Publisert

Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra

Først publisert i BIL 8 - 2000.

Seat topper sine modellrekker med sportslige Cupra-utgaver – Cup Racing. Det er nemlig i den sportslige nisjen Seat vil profilere seg, og – som de selv sier – de henvender seg til bilførere som søker kjøreglede og som identifiserer seg med sin bil. Om få dager lanseres Ibiza Cupra i Norge med masse spesielle utstyrsdetaljer og en 1,8-liters 20-ventiler som yter 156 hk. Det er samme motor som også sitter i Ibiza Sport.

Forskjellen mellom Cupra og Sport er altså å finne på andre detaljer enn i motoren. Kjøremessig ligger forskjellen i at Cupra har litt fastere fjæring, ellers er det mer på visuelle effekter Cupra skiller seg ut. Den nye Cupra-logoen foran og bak på bilen er synlig på nært hold, på lengre avstand er det luftinntakene i spoileren foran og det doble eksosrøret bak som viser at dette er en Ibiza Cupra. Andre detaljer er 16-tommers lettmetallfelger, pedaler i titan, bremsekallipere i samme farge som karosseriet, radiatorgrill med bikubestruktur samt sideskjørt i karosseriets farge.

Med smått og stort er det en rekke detaljer som er øremerket for Cupra-modellene, men mange av dem er egentlig ganske uvesentlige, som for eksempel at håndbrekket har kromhåndtak, at gearspaken har en kromring på toppen og at nedre del av håndtaket på hanskerommet er belagt med krom. Antispinnregulering er standard, mens elektronisk stabilitetskontroll, ESP, er tilleggsutstyr.

Sportslig nok
Vi fikk anledning til å prøve Ibiza Cupra på hjemmebane i Spania tidligere i sommer. Etter å ha følt den på tennene i et par mil for å gjøre oss kjent bak rattet, byr det seg anledninger til å åpne stalldøren. Når gasspedalen legges mot gulvet svarer imidlertid ikke motoren med det forventede hestesparket. 156 hester er egentlig mer enn nok til en bil som veier 1100 kg, men forventningene er høye til en Cupra, så høye at motoren der og da blir avspist med karakteristikken “grei nok”.

Etter å ha tilbakelagt et par titalls mil på til dels meget svingete veier – åpne, fine veier som tillater god fart til tross for svingene – vokser aksepten for motoren. Det er nemlig lett å glemme at vi kjører i hastigheter langt over det som er tillatt hjemme, og det er unektelig en viss forskjell på å øke fra 80 til 110 km/t enn fra 30 til 60 km/t.

Ibiza Cupra er i praksis en fireseter selv om det står femseter i vognkortet. Midtplassen i baksetet er ikke egnet for andre enn små barn, og bredden tilsier heller ikke at det bør sitte flere enn to i baksetet. Takket være lange, gode sitteputer sitter jeg godt i baksetet, men hvis forsetene står i bakerste posisjon er det minimal benplass bak, eller sagt på en annen måte; da er det for trangt. På den annen side er neppe Ibiza Cupra førstevalget hvis du skal handle familiebil.

Cordoba leveres også som Cupra, men den er ikke hyllevare i Norge. Både pris og spesifikasjoner – bortsett fra bagasjevolumet – er som for Ibiza Cupra. Senere kommer Leon Cupra, og da er det klart for V-sekseren med 204 hk.

SEAT IBIZA CUPRA 1.8 20 VT:
Sylindervolum:
1781 ccm
Boring x slag: 81 x 86,4 mm
kW(hk)/omdr.: 115(156)/5800
Nm/omdr.: 210/1800-2200
Dekk: 195/45VR16
Egenvekt: 1119 kg
Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Toppfart: 218 km/t
Forbruk by: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
Pris: 248.500,- kroner
Lengde: 387,6 cm. Bredde: 164,0 cm. Høyde: 142,2 cm. Akselavstand: 244,3 cm. Bagasjevolum: 250 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS