-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen UNYX:
Mystisk navn og mystisk Kina-strategi
Det er ikke lett å følge med på hva Volkswagen egentlig vil i Kina. Samtidig som de øker det kinesiske elbilsamarbeidet med Xpeng, sender de ut en egen Kina-modell, med helt nytt merkenavn.
Volkswagen er åpenbart på sklia i Kina og har vansker med å få fotfeste.
Riktignok planlegger de, sier de, 30 nye elektriske eller hybride modeller på det kinesiske markedet innen 2030. Det skal løfte salget deres, håper de, fra ca. tre millioner biler i år, til ca. fire da. Og øke markedsandelen til ca. 15 %.
Det er vel ubegrunnet optimisme som dette som også har vært med på å kutte Volkswagens børsverdi med mer enn hos noen det er naturlig å sammenlikne med de siste to årene.
Samtidig gjør jo også halvårsresultatene i Kina litt inntrykk på børsen. Samtidig som markedet økte med 6 %, sank VW (nr. 2 på listen) salget med 5,6 %. Nummer en på listen, BYD, som med 1,3 millioner biler ligger nesten 400.000 foran VW, økte derimot med mer enn 18 %.
På denne bakgrunnen dukker det opp to relevante meldinger som egentlig spriker slik at jeg ikke vet hvilken jeg skal ta først.
Først Xpeng
(Xpeng-saken vant loddtrekningen).
Det er en stund siden Volkswagen tok med seg 700 millioner dollar og kjøpte 4,99 % av Xpeng. Formålet er at de sammen skal lansere to nye elbiler, med Volkswagen som merkevarenavn, innen 2026.
– Fra 2026 vil alle Volkswagens elbiler i Kina være bygget på den nye, felles, veldig kraftige og effektive arkitekturen, sa Ralf Brandstätter, styremedlem og ansvarlig for VW i Kina.
Etter det har meldingene kommet tett som hagl:
29. februar: Xpeng og VW har utvidet samarbeidet for å øke farten på utviklingen og for å få ned kostnadene ved felles innkjøp.
11. april: VW skal investere 2,5 milliarder euro for å øke produksjonskapasiteten i Hefei og samtidig bedre VWs lokale F&U-avdeling der. De la til at de to modellene som utvikles sammen med Xpeng – den første en kompakt SUV – skal produseres der.
17. april: Xpeng sier at de har gjort en rammeavtale med VW om å utvikle en elektrisk/elektronisk (E/E) arkitektur basert på Xpeng sin eksisterende. Den skal bygges inn i Volkswagens nye China Main Platform (CMP).
Hva med Unyx?
Og så, i dag, kan en lokal nyhetskilde, Jiemian, fortelle at hundrevis av ingeniører fra Volkswagen har flyttet inn i anleggene som Xpeng har i Guangzhou. «Samarbeidet går så bredt og dypt at noe liknende har man ikke sett før», sier en lokal industrikilde til publikasjonen.
Da skulle man tro at ting gikk som det skulle, men hva skal vi så med en UNYX?
Det er nemlig ikke bare modell-navnet, men også merkenavnet, på en helt ny bil som skal ut på Kina-markedet fra nå.
Merkenavnet og bilen blir eksklusivt for Kina. Og siden den er en intelligent nettverket avant garde konstruksjon, den første Volkswagen med AI-støttet og personiserbar (eller skal vi heller si konfigurerbar?) 3D Avatar assistent som skal selges i spesialdesignede sjapper for livsstil-orienterte kunder i kinesiske metropoler – høres den skreddersydd ut?
Fire modeller innen 2026
Utviklet i Hefei og den skal bygges der, og ledsages av tre andre UNYX-er innen 2026.
Bare for å ha vært innom det: 77 kWt batteri, 210 kW bakhjulsdrift eller 250 kW firehjulsdrift. Over 600 km rekkevidde (basert på kinesisk standard).
Ingen grunn til å snakke for mye om utseendet heller. Er det ikke ganske mye visuell støy her, i forhold til det vi er vant til å se på kinesiske debutanter for tiden?
Legg merke til at det er klint på masse gullstriper og gull på bokstaver og gull i merket. Gull betyr visstnok kvalitet i Kina!
Men det eneste interessante med denne modellen – og med hele den strittende strategien – er jo salgstallene.
Der er kineserne gode. Det er vanskelig å gjemme seg bak de tallene.