-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Elbil med mye plass til under 300.000 kroner
ID. 2all – er dette neste VW Golf?
VWs så langt minste elbil blir liten og rimelig som en Polo, men større innvendig enn Golf og rask som GTI. Med forhjulsdrift lukter det Golf av ID. 2all, men du må smøre deg med tålmodighet til 2025 før bilen, som ser ut til å bli priset rundt 300.000 kroner, dukker opp hos en VW-forhandler nær deg.
Foreløpig er ID. 2all kun et konsept, men med så mange data sluppet om bilen, er det mer et spørsmål om endelige navnet endres til ID.Golf innen produksjonen tar til om to år. VW-sjef Thomas Schäfer har ved flere anledninger sagt at merkevaren Golf er for verdifull til å legges bort.
En liten detalj hinter om et annet navn på produksjonsutgaven. I alle ID-modellene er det ikke opphold mellom ID. og tallet eller navnet bak. Det er det på ID. 2all.
Alt peker mot Golf
Dessuten peker alt ved konseptbilens design mot en ny generasjon Golf, som det faktisk vil være naturlig å slippe i 2025/2026. Konseptets utforming står ganske fjernt fra ID.3, ID.4 og ID.5. Og der de tre nevnte primært drifter via bakhjulene, har VW allerede avgjort at ID. 2all blir forhjulsdrevet. Firehjulsdrift er det så langt ikke sagt noe om.
VW-sjef Thomas Schäfer har ved flere anledninger sagt at merkevaren Golf er for verdifull til å legges bort
Golf som merkevare er uomtvistelig sterk. Lansert på våren i 1974 er den kompakte Wolfsburg-bilen som nå produseres i åttende generasjon, i historisk sammenheng verdens nest mest kjøpte personbil etter Toyota Corolla, og i særklasse mest valgte i Norge. Som elbil endte drøyt 48.000 Golf med norske kjennetegn. Det gjør e-Golf til nummer to på den historiske elbillisten etter Nissan Leaf.
Krymper i størrelse
Med lengde på 4,05 meter er ID. 2all faktisk litt kortere enn dagens Polo (4,07 meter), en småbil som ikke lenger tas til Norge. Fortsatt brukes MEB-plattformen som så langt har underbygget alle elbilene VW bygger i dag, men i ID. 2all er den utviklet videre til en Entry-utgave for små biler.
Ved å flytte elmotoren fram frigjøres plass i bagasjeromsavdelingen. 440 liter bagasjerom med tillegg av 50 liter under baksetet er digert for en bil som knapt strekker seg over fire meters grensen. Når de 40/60-splittede bakseteryggene legges ned øker volumet til 1.330 liter.
Rask som GTI
Noen sinke blir heller ikke ID. 2all. Men 226 hk til disposisjon gjøres sprinten til 100 km/t unna på under sju sekunder. Det er nesten like raskt som legendariske Golf GTI som gjør samme øvelse på 6,2 sekunder.
Om rekkevidde er ikke sagt annet enn rundt 450 km. Den viktige ladefarten har VW så langt ikke har beskrevet i annen detalj enn at det under optimale forhold skal være mulig å DC-lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt 20 minutter. Hjemmelading skjer ved inntil 11 kW. Ved å bruke MEB-plattformen ligger fortsatt 400 volt-teknologien inne.
Mer selvkjør
Volkswagen planlegger å inkludere den nyeste versjonen av Travel Assist, som tilrettelegger for delvis automatisert kjøring i produksjonsversjonen av ID. 2all. Andre funksjoner som vil bli tilgjengelig i ID. 2all er IQ.LIGHT LED-matrise-frontlykter, 3D LED-baklysklynger med horisontal LED-stripe, Park Assist Plus med minnefunksjon, ID.Light (intuitive lyssignaler for føreren), elektriske seter med massasjefunksjon og panoramasoltak.
Berøringsskjermen på 12,9 tommer kommer med ny menystruktur. Under berøringsskjermen vil det være et nyutviklet, separat kontrollpanel for klimaanlegg med opplyste knapper. Konseptbilen har også en ny digital cockpit-skjerm på 10,9 tommer og head-up-display.
Pris rundt 300.000 kroner
VW mener de skal kunne starte prisbildet på 25.000 euro i Tyskland som betyr norsk pris rundt 300.000 kroner om ikke avgifter og moms på elbil skjerpes betydelig.
Volkswagen antyder at de jobber med en enda mindre elbil enn ID. 2all, og håper å kunne ta den fram til 20.000 euro, altså rundt 250.000 kroner i Norge. Blir det i så fall neste Polo?
FAKTA - VW ID. 2all
Pris fra | Under 300 000 kroner |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 226 hk |
Batteri | Ikke kjent |
Lading DC/AC | Ikke kjent |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | Mindre enn 7 sek |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Ladetid 10-80% | 20 min |
Rekkevidde (WLTP) | ca 450 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 405/181/153 cm |
Akselavstand | 260 cm |
Bagasjerom bak | 440 - 1330 liter |
Miljøklasse | A |
I salg | 2025 |
Kilde: Produsent |