-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
ID.3 kom sent, men godt for Volkswagen i Norge som nå pøser ut elbilen i et slikt tempo at den etter to måneder allerede ligger godt an til å bli landets nest mest kjøpte bilmodell i 2020, etter Audi e-tron.
Men blir den det i 2021? Slett ikke, ifølge VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak som løfter fram storebror ID.4. Allerede i januar kommer de første kundebilene av ID.4 1st og 1st Max til kundene.
Først kun 2WD
Selv om ID.4 både laster på taket og trekker tilhenger, er de første bilene fortsatt kun bakhjulsdrevet. Plattformen deler hele ID-familien, og bortsett fra utvendig størrelse er ID.3 og ID.4 nærmest helt like også innvendig.
Firehjulsdrift som fire av ti bilkjøpere så langt i år har endt opp med, vil ikke være på plass før godt ut i 2021, sannsynligvis først i etterkant av sommerferien. Hva pristillegget blir er heller ikke klart. Å stå på reservasjonslisten koster 4000 kroner.
Dette er ID.4 1st:
- 4,56 meter lang, 32 cm lengre enn ID.3.
- Samme motor, 204 hk.
- Motoren bak og primært bakhjulsdrevet.
- Større batteripakke, 77 kWt netto mot 58 kWt i ID.3.
- Bedre rekkevidde, rundt 500 km mot 424 km for ID.3.
- Hurtigladefarten øker fra 100 til 125 kW.
- Kun litt mer kupeplass enn i ID.3 fordi akselavstanden er ganske lik på de to.
- Betydelig større bagasjerom.
- Tilhengerfeste i prisen, trekker inntil 1000 kg.
- Bøyler åpner for boks/stativ på taket.
- 4x4 først etter sommerferien.
- Pris fra 426.900 kroner levert kunde i Oslo.
- Tesla Model Y, Volvo XC40, Mustang Mach-E nevnes som de viktigste konkurrentene.
Hvor mange ID.4 som er bestilt til Norge får ikke Edvardsen-Eibak lov til å si, men det skal ikke stå på biler. Men litt løfter Edvardsen-Eibak på sløret: det kommer til å bli levert ut flere ID.4 i andre halvår med 4x4-varianten på plass.
Kunder som nå bestiller ID.4 med kun drift på bakhjulene kan regne med å få den levert i mars.
VW har selv gått ut med at målet om å produsere en halv million ID.4 innen utgangen av 2025 ligger fast med Kina som det største markedet foran Europa og USA.
80 prosent elektrisk
Volkswagens fokus i Norge neste år blir på de elektriske bilene. Fra en elektrisk andel av bilvolumet på 50 prosent i fjor høst, er VWs andel så langt i år økt til 70 prosent og i oktober lå den på 88,7 prosent ifølge statistikk fra OFV. For Audi er el-andelen nå over 90 prosent.
– Vi regner med at minst 80 prosent av VWs volum neste år blir elektriske biler, og det kan bli mer. Vi får de bilene vi vil ha av både ID.3 og ID.4, sier Edvardsen-Eibak og legger til at rundt halvparten av ID.3-kjøperne ikke har eid en VW før/hatt en VW de siste fem årene. Mange av kundene er også førstegangskjøpere av elektrisk bil.
Fire plug-in
Men i alt fokuset på elbiler, glemmer ikke VW helt de fossile bilmodellene som bilgiganten tross alt selger flest av i Europa.
T-Roc blir VWs viktigste fossilbil i 2021, men de fire ladehybrider blir enda viktigere. Disse er:
- Golf
- Passat
- Tiguan
- Tuareg
Samtidig har VW-importøren valgt å droppe Tiguan Allspace fra nyttår og Golf stasjonsvogn blir heller ikke tatt til Norge. Golf GTE kommer i to varianter som ventes å stå for 80 prosent av Golf-salget fra 2021.
Kilde: OFV/produsenten
Volkswagen ID.3 - ID.4 | ||
ID.3 | ID.4 | |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk |
Effekt/moment: | 204 hk/310 Nm | 204 hk/310 Nm |
Drivlinje: | 1A/bakhjulsdrift | 1A/bakhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,3 sek | 8,5 sek |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t |
Batteri (brutto/netto): | 62/58 kWt | 82/77 kWt |
Rekkevidde: | 424 km | 487 - 522 km |
Forbruk: | 16,9 kWt | 18,2 kWt |
Ladefart DC/AC | 100 kW/11 kW | 125 kW/11 kW |
CO2/NOx: | 0 g/km – 0 mg/km | 0 g/km – 0 mg/km |
Mål LxBxH: | 426/181/155 cm | 458/185/163 cm |
Akselavstand: | 277 cm | 277 cm |
Bakkeklaring: | 15,0 cm | n/a |
Bagasjerom: | 385 – 1267 liter | 543 – 1575 liter |
Egenvekt: | 1719 kg | 2049 kg |
Batterivekt | n/a | 493 kg |
Tilhengervekt: | 0 kg | 1000 kg |
Garanti, bil | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Garanti, batteri: | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Pris 1st | Kr. 342 400 | Kr. 417 300 |
Pris 1st Max | Kr. 442 700 | Kr. 499 900 |
Miljøklasse | A | A |