I løpet av få uker er de første eksemplarene av VW ID.7 GTX stasjonsvogn på plass i Norge.

VW ID.7 GTX Tourer er snart her

Familiebilen mange vil ha

Innen høstferien tar til har de første som bestilte VW ID.7 stasjonsvogn med firehjulsdrift kjørt hjem med bilen som trolig blir Volkswagens nest mest valgte i Norge neste år.

Publisert

Volkswagen utvider stadig modellprogrammet og er klar med nye varianter bak tallet 7: GTX som kombi og stasjonsvogn med firehjulsdrift, 340 hk, 86 kWt netto batteripakke og 200 kW DC-ladefart.

Volkswagen var slett ikke først med elektrisk og firehjulsdrevet stasjonsvogn i Norge. Men VW må virkelig gjøre mye feil om ikke denne familiestore og kraftfulle stasjonsvognen blir merkets nest mest solgte etter ID.4 GTX neste år.

Historisk suksess

Forklaringen er å finne i historiske statistikk. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW Passat er landets klart mest valgte stasjonsvogn i dette århundret. Mer enn en av ti nyregistrerte (12,6 prosent) bar Passat-navnet på hekkluka. Før VW-importør Harald A. Møller besluttet å droppe de fossile Volkswagen-modellene og leverte ut siste Passat tidlig i 2023, sto kun stasjonsvognen i prislisten. Mange av dem var også firehjulsdrevne.

Dette er arven ID.7 bygges på når VWs elektriske toppmodell slippes løs i Norge.

90 prosent velger 4x4

Stian Blindheim, VWs kommunikasjonsansvarlige hos importøren, bekrefter at over 90 prosent av ID.7-kundene som bestiller ny bil nå velger stasjonsvognvarianten, og at de aller fleste krysser av for GTX.

VW må virkelig gjøre mye feil om ikke denne familiestore og kraftfulle stasjonsvognen blir merkets nest mest solgte etter ID.4 GTX neste år

I tillegg til oppgraderte detaljer i interiøret har GTX i Exclusive-innpakking så godt som alt tilgjengelig utstyr fra ID.7-programmet, så som elregulerbare forseter med ventilasjon og massasje i både rygg og sittepute, Harman/Kardon lydanlegg, adaptivt understell med fire kjøreprogrammer i tillegg til individuelt oppsett og 20 tommer store hjul inkludert. Kun 21 tommer hjul, glasstak og tilhengerfeste står på tilvalglisten. GTX og Exclusive har også LED Matrix lys i standardpakken.

Rundt 600.000 kroner

– Har kunden 650.000 kroner til bilkjøp skal det godt gjøres å finne mer bil for pengene, hevder produktsjef Rudi Sand ubeskjedent. Ex tilvalg starter prisen på toppmodellen rett under 600.000 kroner.

Enten det gjelder kombivarianten eller stasjonsvognen befinner ID.7’s fortrinn seg bak B-stolpen.

Siden det er mer enn plass nok foran, nyter først og fremst baksetepassasjerene godt av økt akselavstand med 20 cm til 2,97 meter. Så er heller ikke ID.7 noen liten bil med utvendig lengde for begge karosserivariantene på 4,96 meter, 19 cm lengre enn siste genererasjon Passat stasjonsvogn.

Kan strekke ut beina

Under prøvekjøringen av GTX målte vi beinplassen bak en normalbygd fører til hele 81 cm. Det er, for å si det mildt, på nivå med biler minst en klasse opp for ID.7. 

Stor utvendig lengde betyr også mye bagasjeplass bak 40/60-splittede bakseter med skiluke, oppgitt til 532 liter i kombien og 605 liter i stasjonsvognen med bakseteryggene oppe. Volumet øker til henholdsvis 1.586 og 1.714 liter når bakseteryggene legges flatt. Alle mål gjelder med bagasjeromsgulvet i nedre posisjon hvorunder det er plass til en ladekabel. Heller ikke ID.7 har frunk.

Stasjonsvognformen gjør det lettere å lirke på plass et stort hundebur hvilket avgjør karosserivalget ved mange bilkjøp.

(saken fortsetter)

VW ID.7 GTX stasjonsvogn har alt i seg til å bli en av neste års storselgere.
Stasjonsvogn med 4x4 topper ID.7-programmet.
Interiørmaterialer som er bedre å ta på enn i de andre ID-modellene.
40/60-splittet bakseterygg.
Bagasjerom som laster 605 liter.
Bitteliten instrumentskjerm.
Toppmodellen har massasje i rygg og sittepute.
Fire kjøreprogrammer i tillegg til individuelle valg
Detaljer som betyr noe.
GTX betyr 340 hk og firehjulsdrift.

Adaptivt chassis

Å øke motoreffekten fra 286 hk på den bakhjulsdrevne varianten til 340 hk med 4Motion, reduserer tiden det tar å sprinte til 100 km/t til 5,5 sekunder for stasjonsvognen og 5,4 sekunder for den litt lettere kombien. Den viktigste og merkbare forskjellen i kjøreopplevelsen ligger primært i det aktive chassiset, i forskjellen mellom komfort og sport i det standardiserte kjøreprogramoppsettet i GTX-variantene.

Ytelsen fra de 109 hk i motoren foran, vil i hverdagen først være merkbar og godt å ha de dagene vinterværet viser seg fra den vrange siden. Tilhengervekten oppgis til 1.200 kg.

Lang akselavstanden gir plass til 86 kWt batteripakke som igjen betyr WLTP-målt rekkevidde ikke langt unna 600 km. I den bakhjulsdrevne varianten med 286 hk skal det være mulig å tøye rekkevidden henimot 700 km.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer Exclusive

Pris fra*Kr. 599 899
MotortypeElektrisk
Motor foran286 hk
Motor bak109 hk
Samlet ytelse340 hk/545 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,5 sek
Toppfart180 km/t
Batteri (netto)86 kWt
Lading DC/AC200/11 kW
Ladefart 10-80%Ca 26 min
Strømforbruk (oppgitt/målt)16,8/17,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)575 km
Dimensjoner (L/B/H)496/186/155 cm
Akselavstand297 cm
Bilvekt2 264 kg
Nyttelast461 kg
Tilhengervekt1 200 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak605 - 1 714 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Powered by Labrador CMS