-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
IM LS6
MG-søster med sterke eksport-planer
SAIC – et av de store kinesiske produsent-konsernene – velger fornuftige navn på biler som skal produseres. MG kan vi alle både stave og uttale. Nå står IM for tur.
Vi møtte IM for første gang ved vårens Genève-utstilling. Og siden de allerede da hadde plantet en utstillingsbil i MGs utstillingsvindu midt i London, var det ganske opplagt at de tenkte på eksport.
Da vi traff den norske MG-importøren i Genève kunne de ikke si noe om hva som eventuelt skal skje med IM, og bildet er heller ikke klarere nå.
På Beijing-utstillingen var signalene ganske klare, de rigger seg for eksport. Det er til og med snakk om fabrikk i England for å bygge høyre-rattede biler.
IM er en fersk produsent. SAIC gikk til Alibaba, Kinas Amazon, og sammen med et stort utviklingsfirma, Zhangjiang Hi-Tech, stiftet de «Intelligence in Motion» første juledag 2020.
Navnet ble heldigvis forkortet til IM.
For å gjøre bildet komplett: i Kina heter de Zhiji Motors.
Det dukket opp biler med en gang, men den som kanskje er mest aktuell for Europa nå er litt nyere.
God respons
LS6 debuterte i oktober i fjor, og ble møtt med 25.000 bestillinger i løpet av de første ukene.
Det eneste kundene egentlig visste, var at prisen ville tilsvare mellom 31.000 og 41.000 dollar. En etasje eller to over MG, med andre ord.
Bilen er litt over middels stor: 490 x 199 x 167 cm og akselavstanden er på 295.
Karosseriet har du, som vanlig når det gjelder nye kinesiske modeller, en følelse av at du har sett deler av andre steder tidligere.
Fastback, en lukket front uten annet preg enn en logo, katteøye-lykter og skjulte dørhåndtak. IM er en av de mange produsentene som gjerne lakkerer bilene sine rosa.
Innvendig møtes du av et ratt der øvre halvpart er kuttet bort, og en dominerende 42 tommers skjerm, men det er heldigvis et sentralt display rett foran føreren også.
Egenutviklet
Bilens elektroniske hjerner er alle utviklet av IM og heter IM OS 2.0. Men de gikk til Nvidia for det avanserte førerstøtte-systemet. Orin-chipen inneholder blant annet støtte for førerløs kjøring i 333 kinesiske byer og på motorveier.
To- eller firehjulsdrift – til sammen 579 kW og 800 Nm. Toppfart 252 km/t. Med kun forhjulsdrift nøyer man seg med 250 kW og 200 km/t.
Fire batterimuligheter. Det største er på 100 kWt og kan gi litt over 700 kinesiske kilometer. 15 minutters hurtiglading for å få inn 500 nye km.
Vi kan vel regne med at når IM er på plass i Europa har de tatt med seg mye erfaring fra MG, slik at både deler og serviceinformasjoner er på plass fra dag én. Egentlig er disse elementene minst like viktige som selve bilen.