-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rask fremkommelighet
Dersom du skal raskt frem på glatt føre, finner du neppe bedre egnet kjøreredskap enn en Subaru Impreza WRX STi.
Hva slags bil er dette?
Subaru WRX STi er det nærmeste du kommer en rallybil i en av de øverste divisjonene. Men i motsetning til bilene som benyttes i konkurranse, har denne alle fem setene intakt. I tillegg får du litt mer komfort. Men ikke forvent for mye i den retningen.
Impreza leveres med en rekke motorer og i forskjellige utstyrsgrader. Av disse er WRX STi den mest ekstreme. Hele 300 potente hester sørger for fraspark i sportsbilklassen.
Med en porsjon godvilje kan den til nød karakteriseres som en kompakt familiebil, men dersom du ønsker deg en hverdagsbil, bør du gå for en av de mer folkelige utgavene av Impreza.
Hvordan er den?
Bilen er et blikkfang av de sjeldne. Det sørger blant annet minimal bakkeklaring, et stort scoop på panseret, lekre spesialfelger og en diger bakvinge for. At ”vårt” eksemplar var i hvit spesiallakk, gjorde ikke at antall misunnelig blikk ble færre.
Når du åpner døra og kryper inn bak rattet, får du et adrenalinkick som du ikke klarer å kvitte deg med før noen timer etter at bilen er parkert.
Recaro-setene omslutter deg perfekt så du slipper å bli slengt fra side til side. Det tykke sportsrattet gir deg et godt grep og sitter der det skal.
300 hester er omtrent det dobbelte av hva du finner i en sprek bil i denne klassen. En Golf GTI, som er en benchmark for mange konkurrenter, har 210 hester.
Når du i tillegg har et dreiemoment på 407 Newtonmeter, er det på grensen til det ekstreme. Men avansert elektronikk og firehjulsdrift sørger for at sprengkraften effektivt overføres til asfalten.
En tettsteget girkasse gjør det raskt å skifte, og et lydsignal fra den sentralt plasserte, store turtelleren gir deg et hint om at nå er det på tide å legge inn neste gir.
Det er nemlig først når turtallsnåla bikker 4000 at du virkelig kjenner suget fra turboen. Og derfra til rødmerket, går det ekstremt kjapt.
Vi kunne ønsket oss litt mer godlåt fra den spreke bokseren, gjerne ispedd litt turbohvining. Etter vår smak blir lydbildet litt for snilt fra en bil med så ekstreme ytelser.
Kjøreegenskapene er meget gode på tørr asfalt, det eneste underlaget vi fikk mens vi hadde bilen til disposisjon. Likevel merker man tydelig at bilen endrer karakter etter hvert som man velger innstillinger på midtkonsollen.
Ved hjelp av SI-Drive påvirkes drivverk, gassrespons og chassis, og det er markant forskjell på om du velger Intelligent, Sport eller Sport Sharp.
Førstnevnte egner seg når du vil kjøre mest mulig komfortabelt, mens Sport Sharp gir deg horn i panna og en fantastisk kontroll over en potent sportsbil.
Bør jeg kjøpe en?
Svaret er nei dersom du er ute etter en familievennlig bil.
Javisst har den noen av egenskapene til andre biler i Golf-klassen, men de ekstreme sidene gjør Impreza WRX STi til en morsom bil å kjøre en kveld eller en uke, men til en bil du nok blir lei etter å ha ristet deg over trikkeskinner og slått nedi fartshumper.
At den i tillegg har en prislapp på 850.000 kroner, gjør at Subaru Norge ikke har solgt et eneste eksemplar av denne bilen.
Dette er ikke noen generell omtale av nye Impreza, men kun en vurdering av det mest ekstreme medlemmet av familien.