-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakt kjøreglede
Med sin tredje generasjon Impreza har Subaru ytterligere forbedret bilens gode sider. De har heller ikke tatt noen risiko med utseendet.
Først publisert i Bil 1-2008.
Subaru har bare tatt et forsiktig skritt i retning av modernisering av eksteriøret når Impreza nå er klar i tredje generasjon. De har med andre ord ikke tatt sjansen på å gamble med kundenes smak – mens interiør, dynamikk og kjøreegenskaper har fått et tydeligere løft.
Kjøreegenskapene var meget gode også i forrige modell, men de er blitt ytterligere raffinert gjennom et nytt bakhjulsoppheng, mer direkte styring, kraftigere bremser og god harmoni mellom motor og gearkasse.
Enkelt og greit kan vi slå fast at Impreza har et fint balansert chassis. Subaruspesialiteten permanent firehjulstrekk er selvfølgelig beholdt, og det må ikke glemmes at akselavstanden er strukket med hele 9,5 cm.
Bedre plass
Innvendig har kupébredden økt merkbart, og den høyere taklinjen har ført til bedre takhøyde både i for- og baksete, samtidig som funksjonaliteten er meget tilfredsstillende på førerplassen.
Instrumenter, hendler og brytere er logisk plassert – bortsett fra at vi synes det er noe umotivert når start/stopp-knappen plasseres til venstre for rattet. Alt i alt faller Impreza lett i hånden på undertegnede, det er en bil som det er lett å trives i som sjåfør.
Solid utstyrsnivå
Vår prøvebil er en Sport-utgave som innebærer 17-tommers hjul, sportsseter, navigasjon samt bedre lydanlegg i tillegg til cruise control, lyktespylere og automatisk klimaanlegg.
Når dette leses har 2,0-literen for lengst fått selskap av en 1,5-liter med 107 hester, og da begynner prisen på 250.000 kroner med manuelt gear. Her tar akselerasjonen fra null til hundre 3,5 sekunder lengre tid, samtidig som dreiemomentet ligger drøyt 50 Nm lavere enn i 2,0-literen.
Dieselmotor har vært et savn i Subaru-modellene, men nå er det ikke lenge før Legacy, Outback og Impreza drikker diesel, og selv med annet drivstoff beholder Subaru boxermotoren. For Imprezas del skjer det i løpet av ettersommeren eller høsten.
Fakta om Subaru Impreza 2.0 R-S Aut:
Pris: kr 334.900
Motor: 4-syl. boxermotor, 1994 ccm
110 kW (150 hk) v/6400 o/min
196 Nm v/3200 o/min
LxBxH: 441,5 x 174 x 147,5 cm
Akselavstand: 262 cm
Egenvekt m/fører: 1440 kg
Tillatt totalvekt: 1835 kg
Dekk: 205/50 R17
Bagasjerom: 301 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km