-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sent, men godt?
Subaru har lansert sin nye Impreza, med nytt design og mindre utslipp.
Først publisert i Bil 12-2007.
Førsteinntrykket man sitter igjen med etter å ha kjørt Subaru Impreza, er at den er godt skrudd sammen, og med kjøreegenskaper som ikke skiller den spesielt fra mengden. En lettkjørt bil som ikke byr på store overraskelser av noe slag.
Det som trekker noe ned er en smule mangel på støydemping fra den toliters bokseren under panseret, samt litt lite moment på lave turtall.
Kortere og bredere
2008-modellen av Impreza er kortere, bredere og høyere enn forgjengeren. Designmessig minner den om en Mazda3, og har langt fra noe distinkt utseende. Det finnes to utstyrsvarianter av bilen, hvorav den mest velutstyrte har navigasjon og stort musikkanlegg samt en rekke fjernbetjeningshendler på rattet som standard utstyr.
Venter på diesel
Foreløpig finnes den nye Impreza utelukkende med toliters motor på 150 hestekrefter. En vettug motorisering som passer greit til bilen, men som langt fra gjør den til noen utpreget sportsbil. Bokseren leverer varene jevnt og greit, og uten store overraskelser. Før jul vil bilen også kunne leveres med en 1,5 liters motor.
Om et år vil bilen også bli tilgjengelig med en ny toliters diesel på rundt 150 hestekrefter. Denne vil trolig få et betydelig lavere CO2-utslipp enn dagens bensinmotor, så avgiftene blir trolig noe lavere enn på dagens bensinversjon.
Appellerer til hyttefolket
Alt i alt fremstår Subaru Impreza som et vettugt alternativ for mennesker som ønsker en firehjulsdrevet modell med lite feil og relativt gode ytelser. Dette til tross for at bilen har begrenset bagasjeplass, og ikke føles spesielt stor innvendig.
De 300.000 kronene som basisversjonen koster gir forholdsvis mye bil for pengene, og en solid følelse av kvalitet. Tross et noe anonymt design er dette uten tvil en modell som vil finne sine trofaste tilhengere blant hyttefolket og andre som vet å verdsette fremkommelighet i kombinasjon med kjøreegenskaper og god finish.
Fakta om Subaru Impreza 2,0 SW MV automat:
Pris: kr 334.900 kroner
Motor: Boxer-4, 2000 ccm
150 hk / 110 kW v/6400 o/min
196 Nm v/3200 o/min
LxBxH: 4,41 x 1,74 x 1,47 m
Akselavstand: 2,62 m
Egenvekt m/fører: 1440 kg
Bagasjerom: 450 liter,
maks 1500 (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 182 g/km