Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017
Subaru Impreza 2017

Her er neste Impreza

Subaru har vist en ny generasjon Impreza for det amerikanske markedet. Til oss kommer den tidligst i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Som vi fortalte for noen uker siden var Impreza hovedattraksjonen for Subaru på New York International Auto Show i påsken.

Vi har fått klare signaler om at neste generasjon Impreza var på trappene, først gjennom en 5-dørs konseptbil på Tokyo-utstillingen i fjor høst, og så, noen uker senere, en sedan på LA Auto Show.

Noen håpet nok at den endelige bilen ville dukke opp på årets Genève-utstilling, med der måtte vi nøye oss med nok en teaser – nå i form av XV Concept. Som mange vet er XV nærmest å regne som en forhøyet utgave av Impreza.

Se spionbilder av neste generasjon Impreza

Nå er altså nye Impreza endelig avduket i amerikansk utgave, som neppe vil skille seg dramatisk fra den europeiske med hensyn til design.

Større og mer praktisk
I USA skal bilen selges i to karosseriformer, som sedan og 5-dørs kombikupe, og det er sannsynligvis kun sistnevnte som etter hvert kommer til Europa.

Med en lengde på 446 cm, en bredde på 177,7 cm og en høyde på 145,5 cm er den fem centimeter lengre enn dagens modell, nesten fire centimeter bredere men så godt som identisk i høyden.

Akselavstanden er strukket med tre centimeter til 267 cm. Det bør gi rom for et enda større bagasjerom enn dagens på 380 liter (identisk med Golf).

Designmessig er bilen lett gjenkjennelig som en moderne Subaru med falkeøyne-lykter og en markant grill – elementer vi kjenner igjen fra nye Levorg.

Moderne og sikker
Interiøret er ryddig og moderne med blant annet en 8-tommers berøringsskjerm sentralt på dashbordet. Infotainment-systemet er kompatibelt med Android Auto og Apple CarPlay.

Nye Impreza er bygget på en ny fleksibel plattform som etter hvert skal danne grunnlaget for flere av Subarus modeller. Subaru lover at kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet har stått i fokus under utviklingen av plattformen.

Plattformen sørger for dramatisk økning av vridningsstabilitet i karosseri og chassis, mellom 70 og 100 prosent, ifølge Subaru. Mindre vibrasjoner skal sørge for mindre støy i kabinen.

Boxer og firehjulsdrift
Bilene som vises i USA har en 2,0-liters direkteinnsprøytet boxermotor der 80 prosent av komponentene ifølge Subaru er nye. Motoren har 152 hk og kreftene fordeles gjennom en CVT-kasse som kan styres manuelt i syv trinn via hendler på rattet.

Som i de fleste Subaru-modeller er symmetrisk firehjulsdrift standard.

EyeSight
På sikkerhetsfronten får Impreza EyeSight – et sikkerhetssystem som før ble lansert på nye Outback. Systemet benytter kamera i frontruten som gir signaler til pre-kollisjons bremsing, adaptiv cruise-kontroll og filskift assistanse.

I tillegg gir det automatisk dimming av fjernlys, og Impreza har også aktive kurvelys.

Den amerikanske utgaven av Impreza skal bygges i USA, mens de europeiske og japanske bilene trolig vil komme fra Japan.

-Vi kan dessverre ikke si noe om når nye Impreza kommer til Norge. Vi kommer naturligvis med detaljer straks vi vet mer, sier Subaru Norges informasjonsdirektør, Stian Thrane.

Powered by Labrador CMS