-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
JAC E-JS4
Hverdagsbil på strøm
JAC er et gammelt kinesisk bilmerke de færreste har hørt om. Likevel er deres første modell i Norge, E-JS4, snart på vei til en forhandler nær deg.
JAC E-JS4 gir seg ikke ut for å være noe annet enn en helt alminnelig elbil for folk flest. En kompaktbil fra en av Kinas rundt 200 bilprodusenter og skreddersydd for trangere økonomi. Komplett utstyrt med metallic-lakk og ladekabel ender prisen på 384.400 kroner før vinterhjul, frakt og levering.
JAC er et av de nye navnene som trolig blir godt synlig når RSA i første halvår står klar med 1.200 biler og vil ha de første kundebilene på plass i løpet av årets første kvartal.
Flere valg
Med JAC på laget begynner RSAs kinesiske elbilportefølje å bli ganske omfattende, og JAC E-JS4 går rett i strupen på et annet kinesisk merke fra samme importør: den litt dyrere BYD ATTO 3. Viktige konkurrenter vil også flere av modellene til MG være, samt elbiler fra Citroën, Peugeot, Renault, Nissan Leaf, Seat Born, kanskje Mazda MX-30 og ikke minst Tesla Model 3.
Det skremmer ikke administrerende direktør Frank Dunvold i RSA som tror at nettopp elbiler priset rundt 400.000 kroner kommer til å befinne seg på vinnerlisten i år. – Vi vil se at kundene i større grad velger biler etter behov, sier Dunvold.
Gammelt merke
JAC Motors (Anhui Jianghuai Automobile Group Co) er på ingen måte noen nykommer i kinesisk bilindustri, grunnlagt i 1964 og blant de eldste, er produsenten av NIOs bilmodeller og har flere års som samarbeidspartner med Volkswagen-konsernet. Men det er ikke noe Volkswagen å spore i E-JS4, ei heller i plattformen som E-JS4 deler med flere fossile modeller.
– Ved valg av partnere i Kina gjelder det å velge de store og trygge, og de statseide. – Å selge biler er ikke så vanskelig, men oppfølgingen i ettertid er krevende, fortsetter Dunvold som tror at mange startup-selskapers spennende teknologi ikke er nok til at alle kommer til å overleve bilbransjen beinharde konkurranse.
Først én variant – så flere
Så langt slippes JAC løs på norske kunder med én variant, pakket så godt at farge vil være eneste valgmulighet fra produsenten. Tilhengerfeste er bare å glemme, og skiene må være på bilens tak hvor todelt glasstak til å åpne befinner seg i den norske standardpakken.
4,41 meter lengde, bredde på 1,80 meter og 1,66 meter høyde plasserer E-JS4 i SUV-segmentet. Men med 14,5 cm bakkeklaring og kun forhjulsdrift har den ikke noe ute i terrenget å gjøre. Pakkemetoden har først og fremst til hensikt å gjøre bilen tøff å se på og attrahere dem som gjerne liker å sitte litt høyt.
Lav ladefart
Et kort opphold i forsetene sier meg at dette er en tvers gjennom midt på treet bil, at den har forventet førerstøtteteknologi, at CarPlay og Android Auto er på plass, el-justering av fører- og passasjersetene (veganskinn), led-lys, parkeringssensorer, varmepumpe og 360 graders kamera.
194 hk ytelse matcher de fleste av konkurrentene, og batterikapasiteten på netto 65,5 kWt skal holde med energi til drøyt 400 km. At E-JS4 primært er bygd for hjemmelading, speiles av DC-ladefart på bare 70 kW. Dette er trolig bilens største svakhet, og den bruker hele 45 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent batterikapasitet.
De neste JAC-modellene som planlegges tatt til Norge etter e-JS4 vil være småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.
JAC E-JS4
Pris fra | Kr. 374 900 |
Pris inkl met/ladekabel | Kr. 384 400 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 194 hk/340 Nm |
Motor bak | Ikke |
Samlet ytelse | 194 hk/340 Nm |
Batteri (netto/brutto) | 65,5/68,8 kWt |
Lading DC/AC | 70/11 kW |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 11,0 sek |
Toppfart | 150 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 18,0 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 433 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 441/180/166 cm |
Akselavstand | 262 cm |
Bilvekt | 1690 kg |
Bakkeklaring | 14,5 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 450 - 1 052 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen |