-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Franskblå Jag på egne hjul
Endelig får vi de første bilder av Jaguars konseptbil fremført i frihet. Den gatedebuterte under Moteuken i Paris.
Kanskje Jaguar virkelig har brukt hue denne gangen.
Jeg er ikke overbevist om at kalaset i Miami ga skikkelig valuta for pengene. Bølgene i etterkant har i hvert fall ikke skvulpet veldig muntert – hvis i det hele tatt. Publisiteten har vært laber og ikke akkurat overstrømmende.
Men å ta bilen ut på gatene i Paris under moteuken sikrer oppmerksomhet fra en mengde av de riktige folkene, og stor aktivitet i sosiale medier - og kan umulig ha kostet så mye.
Riktignok var bilen uregistrert, så enten har man tatt noen sjanser eller samarbeidet med noen myndigheter. Og bilene har kjørt opp foran noen bedre herberger med garantert paparazzi-oppmerksomhet – å sørge for litt plass for avstigning sånne steder pleier å gå ganske greit.

I tillegg har man betalt noen kjendiser for å sitte på rundt hjørnet (mannen til Zoë Saldaña fikk faktisk kjøre selv) – og det kan heller ikke ha skadet bunnlinjen merkbart.
Bilen, forteller Jaguar, er utstyrt med en helt spesiell farge: i den knallblå enden av ultramarin – «synonym med kunst og Frankrike».
Videre bør vi åpenbart vite at Jaguars egne fagfolk utarbeidet et pigment, spesielt for denne bilen, som gir «litt metallic-følelse samtidig som overflaten har en satin-aktig finish».
Selv syns jeg den er glimrende. Her forstyrres man ikke av noen reflekser eller høylys, bilen virker matt som om den er et helt stykke massiv skulptur.

I hvert fall når den står stille – og det lille vi har sett av den i bevegelse gjør at jeg lurer på om den virkelig er kjørbare eller om den bare lar seg forflytte ved hjelp av en symaskinmotor.
Gå på Youtube og be om Jaguar 00 og det dukker opp ren rekke videosnutter der du vil se den i sneglefart, med usikker retningssans, selv når den skal legge til ved et hotell. Hadde de sendt den til meg for PKK hadde jeg sett nøye på den forstillingen.
Det er også et par detaljer til jeg ikke er helt trygg på.
Statisk-hygienisk name dropping.
Pressemeldingen gjør et stort nummer av at hele operasjonen er konsentrert til Den Gyldne Triangel – et område i åttende arrondissement begrenset av Avenue des Champs-Élysées, Avenue Montaigne og Avenue George V.
Dyre sjapper i området, kan man si, og gjerne et område kinesere står i kø. (Men spør du meg er det ikke noe mot Milanos Gyldne kvadrat - Quadrilatero d'Oro – fire ganger så stort utvalg både i hoteller og butikker og om mulig enda dyrere)
Så når Jamie Dornan ble satt av utenfor Hôtel Plaza Athénée er jeg med. Tjukkeste Gyldne Triangel.

Men når så Barry Keoghan blir dekantert utenfor Peninsula stusser jeg. Sist jeg var på Peninsula i Paris (for å se på en nydelig 1964 Ferrari 250 LM) lå den i Kleber-gata, svært langt fra noen Triangler.
Og siden pressemeldingen ikke en gang ville antyde hvor Marco Perego-Saldana hadde kjørt sin Oscarvinnende, YSL bekledte kone, Xoë, kan jeg bare gå ut fra at kanskje ikke Det Gyldne Trianglet var så viktig allikevel, annet som en slags statisk-hygienisk name dropping.
Da var det egentlig ganske pussig at signalene fra årets moteuke – også fra Milano, uken før forresten – dress! både for hunner og hanner, er årets greie over hele linjen, at det mantraet ikke hadde gjort inntrykk på noen av Jaguars modell-modeller.
Fjernere fra dress kunne du vanskelig komme.
Nå er jeg jo ikke helt sikker på hvorfor Jaguar hadde valgt akkurat disse heller. Barry Keoghan får vel ikke noe kred for sin sans for cutting edge fashion - visningen til Valetinos nye designer Alessandro Michele som han gikk på foregikk forresten i noe som var omskapt til et stort restaurant-toalett.
Hvem bryr seg om bilen
Det eneste publikum var litt opptatt av, og da snakker jeg ikke om kommende Jaguar-kunder, var om det stemmer at Keoghan kanskje blir sammen med Sabrina Carpenter igjen.

Jeg vet ikke hva du tror, men jeg tror det ikke.
At hun fikk hele lokalet til å synge en linje fra en av hennes hit: «I’m sorry for your loss» i hjembyen hans Dublin, og etterpå la det ut på Tik Tok tyder vel heller på at kan tenke seg en hevn eller to.
Jamie Dornan. Også irsk, er litt mer stil. Ambassadør for Loewe, fotografert i Loewe fra topp til fot i GQ i fjor, og på Loewe visningen både i fjor og i år. Jonathan Anderson, Loewes Creative Director, er forresten også fra Nord Irland.
Zoë Saldaña er derimot en fri sjel med masse kred. To ganger Oscarvinner, og solide doser Sci Fi bak seg har hun vært sett i Ferragamo, Comme des Garcons, Max Mara, Fendi, Sciaparelli, og Marni og Beckham - hun har laget klær for Adidas og til årets Oscar stilte hun i en YSL som fikk Marie Claire til å si at her er beviset på at klær er kunst.

Hun er den eneste i denne gruppen jeg ville stolt på i fashion-sammenheng.
Men det er et siste poeng her som jeg lurer på om Jaguar egentlig har fått med seg.
Hva er det egentlig som forsiktig har etablert seg i dette miljøet i det siste året.
Jo det er bilder av folk som åpenbart ikke bare har levd, men også levd en stund.
Auro Montanari (67) er modell for Zegna. Peter Saville (69) har gått for Ferragamo, Maggie Smith poserte for Loewe før hun døde 89 år gammel i fjor. Åttiårige Vanessa Redgrave jobbet for Burberry i fjor, og til London Fashion week i år hadde de hanket inn Richard E. Grant (snart 70).
Listen er mye lengre, men ta også med Maye Musk, over 70 og populær som modell, ikke fordi hun er moren til Elon.
Poenget mitt er at jeg føler at det er folk som disse, unge og fleksible i hodet, men med erfaring så det holder og et ansikt som ikke lar noen i tvil om at her har de vært med en vinterdag eller tre, er mye mer mat for den nye Jaguaren enn nye-trender-tre-ganger-i-uken segmentet.
Og hvis du lurer på hva dette har med biler å gjøre kan jeg love deg at snart er dette den type bilstoff du kommer til å få, enten du vil eller ei.
Bortsett fra hos oss.
Selv om det er dette bransjen ønsker seg, skal jeg love at slike innslag også fremover skal bli rene unntak på BilNorge.no.