-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er nye Jaguar XF
Jaguar kvesser klørne i kampen om premium-kundene. Nå kommer en helt ny XF.
BilNorge har i flere runder latt seg imponere av første generasjon Jaguar XF. Selv mot etablerte premiumbiler som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse slo den godt fra seg – og selv med en «liten» dieselmotor var inntrykket bra.
Men nå er det dags for en helt ny modell – og den ble avduket i kveld under spektakulære omstendigheter i London.
Den ordentlige premieren skal finne sted neste uke, i forbindelse med bilutstillingen i New York, men de viktigste detaljene er allerede klare.
For det første blir bilen lettere. Det er ingen bombe – dagens XF er en stålkonstruksjon, mens resten av Jaguar-utvalget er bygget i aluminium. Det gjorde at storebror XJ veide omtrent akkurat det samme som den mindre XF.
Lavt utslipp
Nå følger XF «merkestandarden», og er i stor grad aluminium all-round. Jaguar vil ikke ut med den endelige vekten foreløpig, men sier de har redusert den med opptil 190 kilo. Med det lover Jaguar at den blir lettest i klassen.
En del av vektreduksjonen skyldes også det nye motorprogrammet. Nå seiler Ingenium-serien inn for fullt – det betyr 2-litere med stort effektspenn, ikke ulikt Volvos filosofi.
Minstemann er 163-hesters diesel, og samme motor blir også tilgjengelig i en 180-hestekrefters utgave.
Med manuell girkasse oppgir Jaguar et utslipp på 104 gram CO2 per kilometer. Gjerrigste 5-serie (163 hk med automat), Audi A6 (150 hk, automat) og Mercedes E-klasse (170 hk, automat) har alle et oppgitt utslipp på 109 gram.
Fortsatt store motorer
Men jaget etter lavt forbruk og utslipp har ikke gjort at Jaguar har glemt sekserne. Både diesel-V6 og bensin-V6 fortsetter i XF.
Dieselen med en effekt helt opp til 300 hestekrefter, og bensinmotoren (med kompressor) 380 hestekrefter.
Innvendig har nye XF fått et interiør som egentlig ser ut som en større og mer voksen utgave av det i nykommeren Jaguar XE.
En helt ny infotainmentløsning er på plass. Det trengs. Og i instrumenthuset er nålene og skivene byttet ut med en 12,3-tommers digital skjerm. Det var Jaguar tidlig ute med i XJ, så det er bare naturlig at denne drypper ned på XF nå.
Nye XF kommer i salg til høsten, og flere detaljer om bilen vil bli tilgjengelig i løpet av påsken.