-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar S-Type 2.5 SE
Det er lett å bli forført av en S-Type R med nesten 400 hester, men er en S-Type 2.5 like forførende? Vi dro ut for å finne svaret.
Først publisert i BIL 7 - 2002.
Du skal ha blikk for detaljer hvis du skal se forskjell på en 2001 og en 2002 S-Type. Jaguarhodet i grillen i stedet for på panseret er ett kjennetegn, men også de smekre speilene avslører 2002-modellen. Med andre ord er det svært så beskjedne endringer.
Fra førerplassen oppleves endringene som vesentlig større, og de går i retning av tradisjonelle Jaguarløsninger. Vår bil har elegante mørke trepaneler i dashbordet og på midtkonsollen, og treinnfellinger på rattet. Det lyse skinnet gir et trivelig interiør og skinnsetene er komfortable selv om de er litt fastere i stoppen enn forventet. S-Type 2.5 er også litt strammere i fjæringen og dempingen enn jeg hadde ventet, men takler likevel uryddige og hullete Oslo-gater svært så behagelig. Litt hjulstøy på grov asfalt må du finne deg i, men V-sekseren under panseret jobber akkurat passe dempet. I en Jaguar vil du gjerne ha litt kontakt med motoren, og snerret fra 200 hk oppleves som god musikk.
Dette er en tung bil, og 2,5-literen har ingen lett jobb. 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder er bra, men ikke imponerende. Det passer allikevel godt til den tunge og gedigne kjøreopplevelse denne bilen gir. Selv om hjulopphengene er stramme nok til å takle svinger uten overdreven krengning og med veigrep i massevis, er den ingen utpreget sportsbil. Denne bilen leverer sportslige kjøreegenskaper når du ber om det, men den har en karakter som gjør at du sjelden lar deg friste over evne. Dette er førsteklasses transport også når tempoet er moderat,eller kanskje er det akkurat det som er denne bilen i sitt ess.
2,5-literen er ingen nykommer, den kjenner vi fra Mondeo og X-Type,men det er første gang den finner veien til S-Type. Effekten er økt med 5 hk og 4 Nm i forhold til X-Type 2.5,mens økningen er på henholdsvis 30 hk og 25 Nm sammenlignet med Mondeo 2.5. Dette er en ganske sprek entry-modell, og jeg vil tro at få vil oppleve denne bilen som undermotorisert. Takket være den sjaltevillige og smidige automatkassen er både effekt og dreiemoment lett tilgjengelig. Forbikjøringer går lekende lett og krever minimale forberedelser.
Vår bil har det meste du kan ønske når det gjelder utstyr og her har du mulighet til å supplere med elektrisk justerbare pedaler, elektrisk soltak, regnføler, navigasjonssystem, integrert telefon, utvidet lydanlegg, og Xenonlys for å ha nevnt noe. Seks kollisjonsputer er standard, det samme er stabilitetskontroll, lyktespylere, motorvarmer, lettmetallfelger, elektrisk justerbart ratt,sekstrinns automatkasse (manuell kasse kan leveres uten pristillegg), skinnseter med elektrisk regulering. Mens grunnprisen er 626.000 kroner koster vår bil 668.700 kroner.
I en verden hvor bilene blir stadig mer like, er det godt å kunne konstatere at det fortsatt finnes biler som har en helt spesiell karakter og som skiller seg fra konkurrentene når det gjelder kjøreopplevelse. S-Type 2.5 konkurrerer med BMW 530i, Mercedes- Benz E240+ og Audi A6 3.0 V6, men samtidig gjør den ikke det. Kvaliteten og finishen er på samme nivå og tildels høyere, men kjøreopplevelsen er en helt annen og en S-Type kjøper du når du kjøper bil med hjertet.
JAGUAR S-Type 2.5 SE:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2497 ccm. Boring og slaglengde: 81,6 x 79,5 mm. Effekt: 147 kW (200 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 245 Nm v/4000.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og PBA.
Dekk: 205/60ZR16.
Mål: Lengde: 487,7 cm. Bredde: 181,8 cm. Høyde: 142,3 cm. Akselavstand: 290,9 cm. Sporvidde f/b: 153,4/154,2 cm.
Vekter: Egenvekt: 1663 kg. Tillatt totalvekt: 2156 kg. Maks tilhengervekt: 1850 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 69,5 liter.
Aks. 0 – 100: 9,9 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk bykjøring: 1,45 l/mil
Forbruk landevei: 0,79 l/mil
Forbruk snitt: 1,03 l/mil
CO2-utslipp: 249 g/km
Pris: kr 626.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.