Jaguar X-Type 2.0 D Sport Estate

Uvant kost fra Coventry; både stasjonsvogn og dieselmotor – begge deler sterkt etterspurt blant norske kunder.

Publisert Sist oppdatert

X-Type
X-Type

Først publisert i BIL 7 - 2004.

I utgangspunktet har nok en og annen Jaguar-kunde rynket på nesa over at katten nå skal drikke diesel. Men når det kommer til stykket, stikker ikke motviljen særlig dypt – også Jaguarkundene har sans for at noe av innholdet i lommeboka er inntakt etter besøket hos Statoil, Shell eller Esso. For med et gjennomsnittsforbruk på beskjedne 0,56 liter/mil, og godt under halvliteren på normal langkjøring, snakker vi drivstofføkonomi – uten at det går ut over fartsfølelsen.

Det er nemlig et imponerende skyv i motoren bare den får turtall over 1500 o/min å jobbe med. Samtidig er støydempingen mot motoren solid, så støyen er ikke mer sjenerende enn fra en bensinmotor, bortsett fra det første minuttet ved kaldstart i minusgrader. Med det solide dreiemomentet trenger du ikke jage turtall for å få fart på ekvipasjen, og du må over på en 3,5-liters V-åtter bensinsluker for å komme like høyt på dreiemomentkurven.

Ettersom X-Type er basert på Mondeo, gir det en indikasjon på plassforholdene i bilen. Lastelengde og -volum har en viss betydning i en stasjonsvogn. Med en lengde i bagasjerommet på 95 og 175 cm, henholdsvis med bakseteryggen oppe og nedfelt, kan ikke X-Type måle seg med Opel Vectra, men den kan langt på vei vise til samme lastevolum som Honda Accord. Samtidig er benplassen både i forsetet og baksetet litt rommeligere enn i Accord, noe snauere enn i Vectra.

Sportsunderstellet er fast, men gir samtidig et fint kompromiss med komforten. Det skal veldig ujevnt underlag eller skarpe tverrskjøter til, før slag og vibrasjoner blir ubehagelige. Styringen er noe dvask, vi hadde gjerne tatt i mot bedre styrerespons.

Standardutstyret omfatter blant annet sportsfjæring, høydejustering av hovedlys, lyktespylere og lettmetallfelger. Vår prøvebil er 45.000 kroner dyrere enn standardversjonen, noe som hovedsakelig skyldes sportsseter i skinn – som for øvrig gir god sidestøtte, spesielt i ryggen –
automatisk klimaanlegg, cruise control, parkeringssensor, regnsensorpakke og xenonlys.

Jaguar X-Type 2.0 D Sport Estate:
Pris:
kr. 409.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1998 ccm. 96 kW (130 hk) v/3800 o/min. 330 Nm v/1800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 467 x 179 x 139 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Egenvekt m/fører: 1559 kg. Tillatt totalvekt: 2075 kg.
Dekk: 225/45UR17.
Bagasjerom: 445-1415 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,2 sek
Toppfart: 198 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 149 g/km

Powered by Labrador CMS