-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar X-Type 2.0 D Sport Estate
Uvant kost fra Coventry; både stasjonsvogn og dieselmotor – begge deler sterkt etterspurt blant norske kunder.
Først publisert i BIL 7 - 2004.
I utgangspunktet har nok en og annen Jaguar-kunde rynket på nesa over at katten nå skal drikke diesel. Men når det kommer til stykket, stikker ikke motviljen særlig dypt – også Jaguarkundene har sans for at noe av innholdet i lommeboka er inntakt etter besøket hos Statoil, Shell eller Esso. For med et gjennomsnittsforbruk på beskjedne 0,56 liter/mil, og godt under halvliteren på normal langkjøring, snakker vi drivstofføkonomi – uten at det går ut over fartsfølelsen.
Det er nemlig et imponerende skyv i motoren bare den får turtall over 1500 o/min å jobbe med. Samtidig er støydempingen mot motoren solid, så støyen er ikke mer sjenerende enn fra en bensinmotor, bortsett fra det første minuttet ved kaldstart i minusgrader. Med det solide dreiemomentet trenger du ikke jage turtall for å få fart på ekvipasjen, og du må over på en 3,5-liters V-åtter bensinsluker for å komme like høyt på dreiemomentkurven.
Ettersom X-Type er basert på Mondeo, gir det en indikasjon på plassforholdene i bilen. Lastelengde og -volum har en viss betydning i en stasjonsvogn. Med en lengde i bagasjerommet på 95 og 175 cm, henholdsvis med bakseteryggen oppe og nedfelt, kan ikke X-Type måle seg med Opel Vectra, men den kan langt på vei vise til samme lastevolum som Honda Accord. Samtidig er benplassen både i forsetet og baksetet litt rommeligere enn i Accord, noe snauere enn i Vectra.
Sportsunderstellet er fast, men gir samtidig et fint kompromiss med komforten. Det skal veldig ujevnt underlag eller skarpe tverrskjøter til, før slag og vibrasjoner blir ubehagelige. Styringen er noe dvask, vi hadde gjerne tatt i mot bedre styrerespons.
Standardutstyret omfatter blant annet sportsfjæring, høydejustering av hovedlys, lyktespylere og lettmetallfelger. Vår prøvebil er 45.000 kroner dyrere enn standardversjonen, noe som hovedsakelig skyldes sportsseter i skinn – som for øvrig gir god sidestøtte, spesielt i ryggen –
automatisk klimaanlegg, cruise control, parkeringssensor, regnsensorpakke og xenonlys.
Jaguar X-Type 2.0 D Sport Estate:
Pris: kr. 409.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1998 ccm. 96 kW (130 hk) v/3800 o/min. 330 Nm v/1800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 467 x 179 x 139 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Egenvekt m/fører: 1559 kg. Tillatt totalvekt: 2075 kg.
Dekk: 225/45UR17.
Bagasjerom: 445-1415 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,2 sek
Toppfart: 198 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 149 g/km