-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jaguar X-Type 2.2 D Sport Estate
X-Type har fått en ny og sterkere dieselmotor som passer godt til bilen.


Jaguar X-Type
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Det er et par år siden Jaguar lanserte sin første dieseldrevne modell, XType 2.0 D med 130 hk. De mest ihuga entusiastene mente det var uklokt, og at det britiske statusmerket burde holde seg til store og luksuriøse biler med store bensinmotorer. Det ble ikke bedre av at Jaguar også ga X-Type en stasjonsvognversjon, og på toppen av det hele var den forhjulsdrevet på de minste motorene. Eller feilhjulsdrevet, som noen kaller det.
Siden den gang har mang en kritisk røst moderert seg, for Jaguar har vært flinke til å sprøyte nok jaguaritet inn i disse modellene. Støydemping og motorgange er fortreffelig, og de har tilstrekkelig kraft og sportslighet. Tolitersmotoren vil fortsatt være en god innstegsmodell for Jaguar, men nå var tiden inne for å levere en sterkere dieselbil i form av en 2,2-liters rekkefirer.
Denne motoren har vært tilgjengelig i Ford Mondeo et års tid, hvor den virkelig imponerer med solid trøkk. Kanskje litt vel mye trøkk, for den oppleves som ganske brutal og røff i Mondeo. Men Jaguar har tydeligvis lagt lista høyere, og sørget for en merkbart mer sivilisert gange. Dette har med motorfester og isolasjon av motorrommet å gjøre, og i X-Type kan man virkelig nyte den solide kraftkilden.
Eneste valg når det gjelder gearkasse er en 6-trinns manuell, som fungerer godt. Det hadde vært ønskelig med mulighet for automatkasse, og gjerne firehjulsdrift også, som de større X-Type har. I Sport-utgave kommer bilens gode kjøreegenskaper til sin rett, men komforten på dårlige norske veier lider noe av det stive oppsettet.
I forhold til sine tyske konkurrenter har X-Type et særpreg, både utvendig og i kupeen. Og når man fyller bilen til randen med snadder fra ekstrautstyrslista er det ikke rart at man får luksusfølelsen som hører med i en Jaguar.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 468.300
Pris, prøvekjørt: 590.380
Motor: Firesylindret rekkemotor. 2198 ccm. 114 kW (155 hk) v/3500 o/min. 360 (400 v/overlading) Nm v/1800-2250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 471 x 179 x 148 cm. Akselavstand: 271 cm. Egenvekt m/fører: 1565 kg. Tillatt totalvekt 2025 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 445 liter (VDA).
Tankvolum: 61,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km