-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vare- eller lastebil?
En periode har Bertel O. Steen Chrysler Jeep Norge AS solgt Jeep Grand Cherokee som lastebil. Nå får eierne av disse beskjed om at de kanskje kjører en varebil.
De aktuelle bilene ble godkjent av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner som lastebil gruppe N2 i forbindelse med registrering på bakgrunn av dokumentasjon fra importør. Etter Vegdirektoratets syn avdekker dokumentasjon i ettertid at ombygging av bilene ikke tilfredsstiller de kravene som er fastsatt i kjøretøyforskriften.
- Vi ser nå nøye på dokumentasjonene i denne saken. Det er aktuelt å omgjøre godkjenningen av den forhøyede totalvekten. Ombygging i Norge medførte at disse bilene kom over 3,5 tonn – og de ble dermed klassifisert som lastebil gruppe N2. Nå viser det seg at fabrikanten DaimlerChrysler fraskriver seg ansvaret for ombyggingen og mulige konsekvenser av denne. En slik teknisk garanti er nødvendig for å kunne typegodkjenne bilen, sier Sigurd Olav Olsen, leder for kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen har nå sendt brev til de om lag 200 bileierne om at bilene kan bli omklassifisert til varebil gruppe N1. Eventuelle avgiftsmessige konsekvenser av et omklassifiseringsvedtak vil bli håndtert av Tollvesenet, men Statens vegvesen antyder at det kan bli aktuelt å sende et avgiftskrav på om lag 100 millioner til importør og forhandlere som har solgt bilene.
Vi har foreløpig ikke lykkes i å få noen kommentar fra importøren, men vil komme tilbake til dette så snart det er mulig.