Jeep Renegade
TAR SEG FRAM: Lett terreng er lett for Jeep Renegade.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
TAR SEG FRAM: Lett terreng er lett for Jeep Renegade.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
TAR SEG FRAM: Lett terreng er lett for Jeep Renegade.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
TAR SEG FRAM: Lett terreng er lett for Jeep Renegade.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
TAR SEG FRAM: Lett terreng er lett for Jeep Renegade.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
VANSKELIG: Denne øvelsen avslører kvaliteten på firehjulsdriften. Det var her Renegade fikk problemer.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
VANSKELIG: Denne øvelsen avslører kvaliteten på firehjulsdriften. Det var her Renegade fikk problemer.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
VANSKELIG: Denne øvelsen avslører kvaliteten på firehjulsdriften. Det var her Renegade fikk problemer.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
VANSKELIG: Denne øvelsen avslører kvaliteten på firehjulsdriften. Det var her Renegade fikk problemer.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
TØFF: Selv minste motor har to eksosrør.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
OGSÅ ASFALTBIL: Renegade tåler større hjul.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
PRIMA: Ikke vanskelig å trives bak dette rattet.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
PRIMA: Ikke vanskelig å trives bak dette rattet.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
VARSLER: Renegade sier tydelig fra om du ikke følger med i trafikken. Legg merke til den morsomme rødmerkingen på turtelleren.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
PROGRAMMERBAR: Firehjulsdriften kan stilles inn for optimal framdrift, men begrenses av 4x4-teknikkens forutsetninger.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
STORT NOK: Til å være såpass liten bil er den totale lasteplassen overraskende stor.
Foto: Øivind Skar
Jeep Renegade
SMART: Kjekt med 230 volt strømuttak i baksetet.
Foto: Øivind Skar

Jeep for de mange

Renegade er Jeeps folke-SUV og egentlig en forkledd Fiat bygd i Italia.

Publisert Sist oppdatert

Jeeps merkevare står fjellstøtt og er vanskelig å komme forbi når det handler om de barskeste av de barske bilene. Dit du ikke kommer deg med en Jeep, bør du kanskje ikke reise, kunne passet som slagord for merket.

Men det var før Jeep bestemte seg for å bli folkelig og bygge biler for kunder som ikke nødvendigvis så på enhver kjøretur som en utflukt til villmarken.

Visst bygger Jeep fortsatt villmarksbiler, men der er ikke Renegade selv om nykommeren også ser tøff ut, og er mye tøffere enn eksempelvis utgående Compass.

Har begrensninger
Utstyrt med digre hjul ble fristelsen til å prøve terrengegenskapene på en nærliggende skogstraktorvei for fristende. Så jeg la i vei på bart, fast underlag – for å bli stående bom fast i veikanten, selv med riktig innlagt 4x4-program på programvelgeren.

Jeg hadde forsøkt å forsere en halv meter høy kant, og vips sto bilen på to hjul og spant diagonalt – slik alle andre alminnelige firehjulstrekkere gjerne også gjør.

Jeep på Renegades standardnivå er altså ikke det spor bedre enn eksempelvis Mazda CX-5, og de mange SUV-ene med elektronisk styrt firehjulsdrift fra Haldex.

Alt går fint så lenge tre av hjulene har godt grep, men i denne enkle øvelsen, som lett kan oppstå når du står i grøfta med den ene forhjulet på årets første vinterdag, kreves langt mer avansert firehjulsdrift for å komme løs.

Og mer avansert 4WD har naturligvis Jeep, men da må du i Renegades tilfelle velge Trailhawk-varianten med automatgir – og vips koster Jeepen 480.000 kroner og nærmer seg raskt den større og mer avanserte Cherokee-modellen i pris.

Hvis firehjulsdriften er avgjørende for framkommeligheten, så holder det altså ikke med billige og enkle løsninger.

Italiensk amerikaner
Jeep Renegade, med priser som starter på 370.000 kroner (320.000 med drift på bare to hjul), er et ektefødt barn av fusjonen mellom amerikanske Chrysler/Jeep og italienske Fiat.

Så uansett hvor ekte Renegade egentlig er en Jeep, så har bilen aldri på noe tidspunkt satt sine hjul i Amerika. Halvbroren heter Fiat 500 X og har samme plattform og drivlinje, men ser helt annerledes ut.

Likevel har Renegade noe fascinerende over seg. Først så skiller den seg positivt ut i massen av ualminnelig alminnelige biler. Den ser tøff ut, er god å sitte i både foran og bak, og overraskende rommelig til kun å være 4,24 meter lang.

Det rette karosseriet, bredden på 1,81 meter og total høyde på 1,68 meter, får Renegade til å se langt større ut enn den faktisk er. Det gjelder både innvendig og utvendig.

Bra på det meste
Sammenliknet med kompaktbiler (eksempelvis Golf som er like lang) er bagasjerommet på 351 liter litt snaut, men samtidig stort nok i de fleste tilfeller. Og legger du først ned bakseteryggen sluker bilen et helt lite flyttelass på 1510 liter.

Jeep Renegade kjører overraskende bra til å være SUV. Den er ikke slaskete amerikansk i styringen, men Fiat-presis i hele chassiset og overraskende komfortabel.

Dieselmotoren med 140 hk og seks manuelle gir passer bilen godt, jobber bra på lave turtall og klarte seg med 0,65 liter per mil i testen, 27 prosent over oppgitt forbruk på 0,51 liter/mil.

Som på alle moderne biler har også Jeep Renegade flere førerstøttesystemer som sier fra om du ikke har full oppmerksomhet på kjøringen. Det eneste vi egentlig savnet var radarstyrt cruisekontroll.

Konkurrenter: Opel Mokka, Mazda CX-3, Mitsuibishi ASX, Suzuki Vitara, Mini Countryman, Skoda Yeti med flere

FAKTA: Jeep Renegade 4x4

Pris 4 WD testbil:

Kr. 410.000

(Pris 2 WD:

Kr. 319.900)

L/B/H:

4,24/1,81/1,68 m

Tilhengervekt:

1500 kg

Bagasjerom (VDA):

351 - 1510 l

Motor:

2,0 l/140 hk/350 Nm

Antall gir:

67 (6A)

0-100 km/t (fabrikk):

9,5 sek

Toppfart (fabrikk):

182 km/t

Forbruk (EU/målt):

0,51/0,65 liter/mil

CO2-utslipp (EU):

134 g/km

Støy 50/80 km/t (målt):

62/65 dB(A)

4x4:

Ja

Garanti:

5 år

EuroNCAP:

5 stjerner (2014)

Powered by Labrador CMS