-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Jeep har ikke hatt en V-åtter i Wrangler siden 1981. Det har vært spørsmål etter noe slikt i 40 år. Nå er den her, i hvert fall som konsept.
Å tro at dette er en konseptbil som ikke vil gå i produksjon, er omtrent like naivt som å tro at timingen for presentasjonen var tilfeldig.
Både Ford og Jeep slår tilbake i historiebøkene sine nå, og bare noen timer etter at Ford viste sin nye Bronco – den gamle forsvant i forrige årtusen – viste Jeep oss en Wrangler Rubicon med en 6,4-liters V-åtter.
Tilfeldig?
Neppe.
Jeep legger vekt på off-road egenskapene også når de presenterer denne nye krutt-tønna med 450 hk og 610 Nm og null til nesten 100 på mindre enn fem.
Det som virker som en skikkelig konstruktør-innsats er at med denne motoren som MÅ være tyngre enn den V-sekseren som vanligvis sitter der, er at de har økt høyden over havet med ytterligere fem centimeter og allikevel økt for eksempel veltevinkelen fra 27,8 til 29,5 grader.
At både angrepsvinkel, utgangsvinkel og vadehøyde er økt, er selvfølgelig en konsekvens av økt fribord, men det er tross alt ganske tungt dette som sitter oppå en ganske svaiete fjæring oppå ganske stive aksler.
Derfor høres det ut som en formidabel jobb å ha lagt på vekt og lagt på krefter, og allikevel bedret terreng-egenskapene.
Noen av detaljene, åttetrinns automaten eller to-modus eksosen (du kan tune motoren fra førerplassen) så vi på den ville Durango SRT for noen år siden.
Men her finner vi også Dana-aksler, to-speed fordelingskasse, låsbare differ og 37-tommers søle-dekk på 17-tommers felger.
Panseret er nytt for å gi plass til 392-motoren, den har en egen eksteriørfarge og convertible-toppen er den nye Sky One-touch-typen.
Fabrikken har ikke sagt et ord om denne skal i produksjon, men når man hører Jeep-sjefen, Jim Morrison, behøver man vel ikke tvile:
Ved presentasjonen sa han: «Wrangler-entusiastene har bedt oss om en V-8 i mange år, og med dette nye konseptet viser vi at vi har evner og muligheter til å la det skje».
Så da lar han det nok skje.