Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)
Jeep Grand Cherokee (2005)

Ikke bare Grand, men Grand New Cherokee

Ingen lot seg lure av faceliften på Grand Cherokee i 1998. Og nå som USA-vinden fremdeles blåser kraftig i retning av virkelig store SUV’er begynte Grand Cherokee å bli virkelig rynkete. Men nå er den her, helt ny, og debuten fant sted på NY-utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Designtradisjoner
Den nye Grand Cherokee ser sannelig ut som en Jeep skal gjøre. Den klassiske syv-søylede grillen har fått runde lykter på hver side igjen, langt panser betyr at du kan holde grizzly-bjørnen på god avstand og den leverer en taklinje og en rekke små styling detaljer som forteller om en designtradisjon som går langt tilbake til 70-tallet.

Ny opphengning skal selvfølgelig gi klasse-best kjøreegenskaper selv om den bakre akselen fremdeles er stiv. At de nå har lagt på en snekkestyring tyder på at konstruktørene også tar følelsen gjennom rattet på alvor. Den gamle kulekretsløp-affæren var ikke akkurat særlig levende.

Fire ulike kraftoverføringer
Under avsnittet for kraftoverføring har kunden et stort problem. Han kan velge mellom fire forskjellige systemer. Siden han sannsynligvis egentlig ikke har peiling på hva firehjulsdrift egentlig er, eller hvor mye av tiden den egentlig er det, vil han sannsynligvis trenge faghjelp, med mindre han gjør som en firedel av alle kundene: bestemmer seg for det greieste alternativet: bakhjulsdrift.

Dersom det tross alt er drift på alle fire han ønsker har han tre muligheter: Quadra-Trac I med en enkelt-speed transferkasse som gir heltidsansatt firehjulsdrift. Eller Quadra-Trac II der transfer-boksen er litt mindre primitiv fordi den er utstyrt med et trinn ekstra. Den mest avanserte løsningen er Quadra-Drive II der kraftoverføringen fordeles etter behov og muligheter og hvor nå de gamle Vari-Lock akslene er erstattet av elektronisk styrte sperre-differ.

Ny Hemi-motor
Men mest moro kommer det til å bli under det nye panseret. I tillegg til en 3,7 liters V6 som erstatter den gamle fire-literen, og den kjente 4,7 literen, vil Grand Cherokee 2005 også kunne leveres med den nye Hemi-motoren. 325 hester ved 5.100 omdreininger kommer det fra de 5,7 litrene i denne installasjonen. Det burde kunne kalles en bombe. Da blir det plutselig litt mindre vesentlig at denne motoren er utstyrt med et vari-volum-system, der halvparten av motorens sylindre sjaltes ut når behovet for max ikke er tilstede. 5-trinns automat for alle alternativene forresten.

Daimlerchrysler forteller at bilen vil også bli å finne i en europeisk versjon. Den skal bygges i Østerrike, på Magna Steyr-fabrikken, med prod-start en gang neste år. Dermed må vi jo også kunne regne med at den blir levert med et diesel-alternativ. VM (som eies av Daimlechrysler) har noen glimrende nye store motorer.

Powered by Labrador CMS