-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jeeps påskeparade
Hvert år samler Jeep en gruppe ombygde, eller komplett konseptuelle Jeeper og presenterer dem for menigheten ved en stor samling i Utah. Her møter vi årets forslag for dere som vil snekre hjemme.
Vi har vært begeistret for den fine blandingen av designer-Jeeper og «vanlige» Jeeper som er bygget opp med Mopar-deler før. Hvert år har Jeep deltatt i den årlige entusiastsamlingen i Moab, Utah. Noen ganger med helt vanvittige modeller som for eksempel Mighty FC.
Årets bidrag er litt mer forsiktige. Med god grunn – åpenbart, i år har man konsentrert seg om modeller som kan kjøpes rett fra forhandlerne og som så kan bygges på med over-disken-deler fra gruppens egen avdeling for ettermarkedsutstyr: Mopar.
Lange tradisjoner
Mopar debuterte allerede i 1937, da solgte man antifrost-midler under dette merket. Senere ble tilbudet derfra sterkt utvidet, og spesielt i 60-årene, med muskelbiler og Hemi-motorer, ble dette en av trimmingsverdenens sterkeste merkevarer.
I dag er Mopar en del av Chrysler-Fiat-gruppen og markedsfører originale, godkjente reservedeler og tilbehør til biler fra gruppens produsenter.
Men de har ikke gitt seg med det ganske ekstreme heller. Hjul som tar 37-tommers terrengdekk, eller trimmingsutstyr som lager en drag-motor av en V10’er, er like tilgjengelig som en enkel dørmatte.
I år har Jeep sendt tre Wrangler-varianter, en Grand Cherokee og to som er bygget på Cherokee.
Wrangler-basert
På Wrangler-basen har de bygget Level Red og Mojo. De er like hva drivlinje og chassis angår. V6-motorene på 3,6 liter har for eksempel begge fått et nytt trimmingssett som skal komme på markedet om noen måneder. Begge har også Dana 44 aksler foran og bak, med den spesielle Rock-Track transfer-kassa mellom.
Det er imidlertid hjul og estetikken som skiller de to. Level Red er todørs og går på 35-tommers dekk. Halvdører og fangere hentet fra Rubicon jubileumsmodellen setter preg på eksteriøret. Svart og rødt gjør at den syns.
Mojo, med alt det oransje, er mye mer utfordrende. Utbygde skjermer gir plass til 37-tommers Goodrich. Andre lys og en bikini-topp er også med på å sette sine preg.
Den siste Wrangler-modellen er en Smurf-blå Maximum Performance Wrangler. Med enda kraftigere Dana-aksler og et løfte-sett som gir mer bakkeklaring enn du noen gang vil trenge.
Drivlinjen er forsterket med kraftigere universalledd, og det er skliplater og stein-beskyttere der det trengs. LED-stripen over frontruta er så kraftig at det sies den blender også i dagslys.
Mer luksus
Trail Warrior er navnet på den ombygde Grand Cherokee der man bare har oppgradert felger og dekk og ellers konsentrert seg om å bygge opp bilen som en virkelig luksuriøs offroader, med hovedvekt på Satin Black interiøret.
Cherokee Adventurer er basert på Trailhawk 4x4, med forsterkninger under og steinbeskyttelse på siden, og er vel den eneste av disse seks som nøyer seg med All-Terrain dekk i stedet for de mye grovere Mud Terrain-konstruksjonene fra Goodrich.
Dagens siste er den litt mer aggressive Cherokee Dakar. Sølv-lakk med flamme-rød grafikk og 17-tommere som er omgitt av 33-tommers Mud Terrain dekk. Det er en rekke alternative karosserideler med i denne bilen, de fleste vil sikkert komme i spesialdel-katalogen til Jeep snart.
Siden årets Moab-samling er den 48. i rekken, kan vi kanskje regne med at Jeep nå sakte og rolig bygger seg opp mot et virkelig eksplosivt 50-års innslag.