-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Jetta: Smakfull Volkswagen-potet
Det meste av komponenter stammer fra Golf. Størrelsen lokker Passatkunder, mens prisen ligner på Golf Plus.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Siden 1980 er det levert 2,2 millioner Jetta i Nord-Amerika. Sedaner i dette segmentet har ingen tilsvarende suksessfull historie her i landet. Likevel satser importør Harald A. Møller friskt – de har et lønnlig håp om å selge 300 biler allerede i år og 1000 biler i 2006. Jetta har appell til kunder som søker en sportslig stil, den er en mellomting mellom Golf GTI og Passat, og fronten er da også identisk med GTI.
Det største trekkplasteret vil nok likevel være den meget rommelige kofferten, 72 liter større enn i forløperen Bora, til tross for et fullverdig reservehjul under gulvet. Jetta kan dermed skryte av å ha større bagasjerom enn blant andre Avensis, Vectra, Mondeo og C-Klasse. Bagasjevolumet har ikke gått på bekostning av bakseteplassen, for sammenlignet med Bora er det bedre benplass i Jetta. De fysiske mål viser da også at akselavstanden er strukket 6,5 cm (identisk med Golf), mens total lengde er økt med nesten 18 cm.
Sammenlignet med Golf byr ikke Jetta på noen overraskelser verken når det gjelder kjøreegenskaper eller førermiljø. Hele 70 prosent av komponentene er identiske med Golf. Selv om det er gjort en liten modifisering på de bakre dempere, på grunn av større overheng og mer vekt bak, er fjæringen, styringen og bremsene løftet over fra Golf. Kjøreopplevelsen er derfor i praksis identisk med hva du får i Golf, det vil si god kjørekomfort kombinert med forutsigbar og presis håndtering når svingene kommer tett.
Motorprogrammet er velkjent, med tre TDI-motorer (hvorav den største, 170-hesteren som kommer i Passat i høst, ikke leveres før til våren) og fire bensinmotorer. Den minste av hver type er kombinert med femtrinns manuell kasse, mens de fem andre motorene sjaltes med sekstrinns kasse, alternativt med sekstrinns Tiptronic eller DSG-gearkasse.
Basisversjonen Trendline inkluderer seks kollisjonsputer, halvautomatisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetssystem (ESP), traction control (TCS), elektriske vindusheiser rund baut og varmeisolerende vindusruter. Ett trinn opp, til den 9000 kroner dyrere Comfortline, betyr at også cruise control, armlene foran, parkeringssensor bak samt dekktrykkovervåking hører til standardutstyret.
VW Jetta 1.9 TDI Trendline:
Pris: kr. 272.270,-
Motorer: 1,9-liter dieselmotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min., 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 455 x 178 x 146 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Egenvekt m/fører: fra 1384 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 527 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0–100 km/t: 11,8 sek.
Toppfart: 187 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil.
CO2-utslipp: 154 g/km.
Konkurrenter: Volvo S40, Toyota Avensis, Peugeot 407, Ford Mondeo, Renault Laguna.
Aktuell: Oktober 2005.