-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Elske eller hate
Nissan Juke er en typiske elske eller hate bil. Bilen har vært ute av programmet en stund, men nå klargjøres en ny generasjon.
Det var nok flere enn meg som tenkte «typisk konsept som aldri blir realisert» da de så Nissan Qazana Concept på Genève-utstillingen i 2009.
Nissan gjorde noen dristige grep på den tiden. De hadde faset ut tradisjonelle modeller som Primera og Almera og erstattet dem med crossovere – først Qashqai, og nå var altså en ny kompaktmodell på vei.
Kollega Winding-Sørensen var vel det vi kan kalle avmålt optimist etter sitt første møte med Qazana som han fikk forklart av designtopp Alfonso Albaisa.
Første møte
Selv var jeg skeptisk da jeg dro til Tyskland for å prøvekjøre Juke sommeren 2010, men etter å ha gått rundt bilen noen ganger, og ikke minst, etter å ha kjørt den og sjekket ut de praktiske egenskapene, skal jeg medgi at jeg ble en smule betatt.
Spesielt likte jeg toppmodellen med 190 hester og firehjulsdrift. Uten å være overbevist om at den ville bli en salgssuksess.
De første salgsårene gjorde Juke det brukbart, og var blant Nissans tre mest solgte modeller i Norge. Totalt er det ifølge OFV registrert 2580 nye Juke på norske skilter frem til modellen ble faset ut i 2018.
Tilsvarende oppskrift
En ny modell har eksistert på ryktebørsen en god stund, men her får vi et endelig bevis for at den er under utvikling.
Bildene våre fotografer har tatt av denne prototypen viser at vi fortsatt snakker om en crossover. Og selv om den fortsatt er godt kamuflert, ser vi at de store kjørelysene og de smale hovedlyktene skal overføres til den nye modellen.
Men vi aner også en ny grill, mer i takt med nyere Nissan-modeller som f.eks. andre generasjon Leaf.
Ta også en titt på Gripz Concept fra Frankfurt-utstillingen i 2017, så får du en antydning av hvordan den produksjonsklare bilen kan se ut. Fortsatt dristig, men muligens spiselig for en litt større kundegruppe.
Fremtidsrettet
Nye Juke skal bygges på alliansens CMF-B plattform som debuterte i X-Trail i 2015, og som blant annet også ligger under nylig viste Renault Clio. Det betyr en lettere, mer fleksibel konstruksjon som også er klargjort for elektrifisering.
Selv om Juke med stor sannsynlighet først lanseres med et utvalg bensin- og dieselmotorer, kan du regne med at det senere vil komme hybride alternativer, med og uten plugg, og sannsynligheten for en ren elbil er også stor.
Vi får vente på flere detaljer til nye Juke trer ut i offentlighetens lys – trolig i løpet av andre halvår slik at den er klar for lansering som 2020-modell.