-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bobla som taxi
Egentlig ikke til å tro. Men av de 100.000 taxiene som kjørte rundt som i Mexico i 2008, var halvparten Vochos - Bobler. Da var det 5 år siden den siste rullet av båndet.
Bobla har en lang historie i Mexico. Den ble introdusert for publikum da Prins Alfonso de Hohenlohe meldte fire Bobler på 1954-utgaven av Carrera Panamericana – det mest sinnssykt vanvittige løpet ever.Alle fire kom utrolig nok til mål, deretter ble Vocho et begrep. Lokal produksjon startet i 1961, først ved en Packard-Studebaker fabrikk, året etter ved en egen VW-fabrikk, og den siste ble produsert i mars 2003.Selvfølgelig var den en gammel bil på den tiden, men den virkelig dødsdommen ble underskrevet av Andres Manuel Lopez Obrador, Mexico Citys guvernør, som ratifiserte et lovforslag som forbød taxier med bare to dører.Dermed ramlet Boblesalget fra 40.000 i året de siste årene, til under 10.000 i 2002. Hvilket sier litt om hvor viktig bilen var for taxinæringen. Erstatningen var i første rekke en Nissan som het noe så usjarmerende som Tsuru.Det var mange grunner til at Bobla ble elsket av Mexicos drosjesjåfører. Den gikk aldri i stykker – og disse taxiene gikk og gikk, døgnet rundt og året rundt.Bare 10 prosent setter regelmessig inn på holdeplasser, regner man med – resten bidrar til døgnet-rundt kaoset og den illeluktende luften.Men Bobla er også ganske kompakt, og i Mexico-trafikken, både på landet og i byene, trenger man å være liten for å komme effektivt frem. Dessuten var det ikke SÅ ukomfortabelt med en liten to-dørs drosje.Som regel er passasjeren alene, eller de er kanskje to. I disse taxiene var passasjersetet foran tatt ut så det var bare å skli rett inn i baksetet – med enorm benplass hvis man ikke hadde med for mange kofferter som krevde plassen ved siden av sjåføren.Var man flere enn to, fikk man heller ta en mini-buss. Inntil Hr. Obrador satte en stopper for denne gode ideen.Dessuten var bilen lett, 800 kg, og brukte relativt lite bensin – 0,8 liter pr. mil var et snitt-tall sjåførene snakket om.De siste årene mistet man først de typiske grønne og hvite Boblene i Mexico City-trafikken. For da ble alle byens drosjer lakkert burgunder og gull, for å feire 100 årsdagen for revolusjonen, og 200 årsdagens for Mexico som nasjon.Men etter det er det satt i gang strengere utslippskrav med tilbakevirkende kraft som (ifølge i hvert fall CNN) kommer til å medføre at de siste Boblene forsvinner fra Mexico Citys gater neste år.Det er verdt å ta med at også i Europa forsøkte man seg med Boble-taxi. Rometsch, en gammel karosserifabrikk i Berlin (bedriften ble delt i to da Muren ble reist i 1961) begynte å bygge om Bobler i begynnelsen av 50-årene.Plattformen ble forlenget med 25 cm og den fikk fire dører med bakdørene hengslet i bakkant, men med en solid stolpe mellom for- og bakdørene.Deler av produksjonen ble forresten satt bort til Messerschmitt i Frankfurt. Ingen har fortalt meg hvor mange som ble bygget, og den eneste jeg har sett står på VW-museet i Wolfsburg.